Verdens synsdag: Vanlig øyesykdom oppdages ofte helt tilfeldig!

Mette Irene Lien Westbye (77) skulle bare på kontroll hos optiker, da fikk hun vite at hun hadde øyesykdommen AMD (aldersrelatert makula degenerasjon). Dette er hun ikke alene om, viser fersk undersøkelse.

12. oktober 2023

Portrettbilde av Mette Irene Lien Westbye

Mette Irene Lien Westbye (77)

– Jeg brukte linser i alle år, så jeg var hos optiker hvert år. Og da oppdaget optikeren at jeg hadde tørr AMD, forteller Mette Irene fra Hokksund, som fikk diagnosen i 2015.

Optikeren henviste henne til øyelege, som igjen henviste videre til øyeavdelingen på Ullevål.

– Så gikk alt helt greit. Jeg brukte linser og kjørte bil. Men en dag da jeg var ute og kjørte, så begynte sperrelinjen på siden å bukte seg. Akkurat som en slange!

Dette gjorde at Mette Irene dro til Drammen sykehus og der fikk hun vite at hun nå hadde fått våt AMD, som er den andre typen av sykdommen. 10 prosent av de tørre tilfellene går over i den våte.

Oppdages tilfeldig

I en ny spørreundersøkelse blant optikere, gjennomført av Norges Blindeforbund og Norges Optikerforbund, kommer det frem at optikere som regel oppdager AMD hos sine pasienter ved rutinekontroll. Faktisk ved hele 78 % av tilfellene.

Portrettbilde Hans Torvald Haugo (Foto: Kaia Means)

Generalsekretær og fagsjef i Norges Optikerforbund, Hans Torvald Haugo. (Foto: Kaia Means)

– At optikerne rapporterer at nesten fire av fem med AMD oppdages på rutinekontroller bekrefter at AMD, sammen med mange andre øyesykdommer, kommer snikende uten at det gjør vondt eller er merkbart i tidlig fase, sier Hans Torvald Haugo, generalsekretær og fagsjef i Norges Optikerforbund om funnet.

– Disse tallene understreker betydningen av å få utført synsundersøkelser med jevne mellomrom. En god tommelfingerregel er å gå annet hvert år, med mindre det er noen andre forhold som tilsier at du burde gjøre det oftere, sier Inga Britt Kjellevold Haugen, forskningssjef i Norges Blindeforbund.

De vanligste symptomene

AMD, som på folkemunne kalles forkalkninger på netthinnen, er en av de vanligste årsakene til sterk synshemning hos personer over 50 år, men den finnes også blant yngre personer. Det finnes to typer AMD, en tørr og en våt, der den tørre er den vanligste. Øyesykdommen har en rekke ulike symptomer, avhengig av hvilken type man har og hvor fremskreden den er.

Portrettbilde av Inga Britt Kjellevold Haugen foran Blindeforbundets lokaler i Oslo

Forskningssjef i Norges Blindeforbund, Inga Britt Kjellevold Haugen.

– Et typisk kjennetegn er redusert eller tapt skarpsyn. Skarpsynet er viktig for å kjøre bil, lese, gjenkjenne mennesker og for å utføre oppgaver på nært hold. Man kan også oppleve tåkesyn, få problemer med kontraster og farger, få tomme områder i synsfeltet og etter hvert vil noen oppleve at rette linjer og former bølger seg, forteller Inga Britt Kjellevold Haugen.

Har fått et nettverk

Etter at hun fikk diagnosen, tok Mette Irene kontakt med Blindeforbundets lokallag i Drammen og omegn.
– Da jeg endelig bestemte meg for å melde meg inn i Blindeforbundet, så har det vært en gave. Det kommer fra hjertet! sier Mette Irene og forteller videre:
– De har vært enestående med opplysninger og aktiviteter. Jeg har fått et nettverk der. Og jeg ser at de som har enda dårligere syn enn meg fungerer godt, og det er oppmuntrende.

Flere funn

I spørreundersøkelsen kom det også frem at hele 94,9 % av optikere hadde oppdaget AMD hos noen av sine pasienter det siste året. Og at over 30 % av optikere hadde oppdaget AMD hos flere enn 20 pasienter de siste 12 månedene.

Et gatemiljø sett med øyesykdommen AMD,  linjer som skal være rette, er krokete.

Slik kan et gatemiljø se ut med øyesykdommen AMD. Linjer som er rette kan fremstå som bøyde og krokete.

Verdens synsdag 12. oktober

12. oktober er det Verdens synsdag og i år markerer Norges Blindeforbund dagen gjennom å sette AMD på agendaen.
– Vi ønsker å rette søkelyset mot akkurat AMD i år, da dette er en såpass vanlig øyesykdom som mange kommer i kontakt med enten som pasient eller som pårørende, i løpet av livet. Det er viktig å få frem informasjon om både risikofaktorer, symptomer og behandlingsmuligheter til flest mulig, sier Inga Britt Kjellevold Haugen fra Norges Blindeforbund.

Verdens synsdag er en internasjonal merkedag med fokus på øyehelse, synshemming og blindhet, som har blitt arrangert siden 2000. Dagen er stiftet av The International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB) og Verdens helseorganisasjon (WHO).