Husk vernebriller på nyttårsaften!

Hvert år får rundt 15 personer i Norge synet helt eller delvis ødelagt som følge av uvettig bruk av fyrverkeri. Ingen av disse brukte vernebriller.

25. desember 2023

Salum pyntet dress, slips og vernebriller. Han holder et stjernerap.

Gjør som Salum, bruk vernebriller på nyttårsaften!

- At det forekommer så mange alvorlige skader, til tross for opplysningskampanjer og tiltak med fokus på hvor viktig det er å beskytte øynene, er både trist og urovekkende, sier Terje Andre Olsen, forbundsleder i Norges Blindeforbund.

Blindeforbundet ønsker å nå ut til så mange som mulig med kunnskap om syn, kanskje ført og fremst forebyggende rundt hva man skal være oppmerksom på og hvordan man kan forebygge det å unngå synstap.
Hvert år, når det nærmer seg nyttår, har vi derfor et spesielt fokus på hvor viktig det er å beskytte øynene når man skyter opp nyttårsraketter, og når man ser på oppskyting.

I år har vi fått med oss verdens raskeste para-sprinter Salum Agaze Kashafali til å synliggjøre hvor viktig det er med vernebriller. I 2017 mistet Salum 95% av synet sitt.
- Jeg vet hvor verdifullt synet er, sier Salum. Jeg bruker derfor alltid vernebriller, for å ta vare på de få prosentene jeg har.

Flest unge menn skades

Menn er overrepresentert blant dem som skades av fyrverkeri. En undersøkelse gjort av Norstatpanel.no i 2021 forteller oss at 65% av befolkingen ikke har på vernebriller når de ser på fyrverkeri.

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er det flest unge menn som skades av fyrverkeri. 17-åringer er den gruppen som er høyest representert blant de skadde, men det er også barn helt ned i ettårsalderen som har blitt skadet av fyrverkeri de siste årene.

DSB registrerte 12 øyeskader etter nyttårsaften 2021/2022. Fire fikk så alvorlige skader at det er forventet at de vil oppleve betydelig synsreduksjon. Ingen av personene benyttet beskyttelsesbriller på det tidspunktet de ble skadet.

Året før meldte Norsk brannvernforening om 15 personer med øyeskader i forbindelse med oppskyting av fyrverkeri på nyttårsaften. Fire av skadetilfellene ble karakterisert som alvorlige.
Det er altså en ørliten nedgang totalt, men antall alvorlige øyeskader står på stedet hvil.

De siste ti årene har flere enn 100 personer fått øyeskade på grunn av fyrverkeri.

Det er ikke bare synet det går ut over. I 2021 ble det rapportert om 50 personskader i forbindelse med fyrverkeri nyttårsaften. Skadene har ulik alvorlighetsgrad, og er på fingre, ansikt, hørsel og andre kroppsdeler. De siste årene har det i snitt blitt rapportert om 45 personskader hvert år.

Bilde av et par vernebriller. I lysene reflekteres det raketter.

Alvorlige øyeskader

Øyelege Nils Bull har personlig registrert alvorlige øyeskader de siste 18 årene. Hans statistikk bekrefter at cirka 15 mennesker får synet delvis eller helt ødelagt som følge av fyrverkeri hvert år. I tillegg til dette mottar legevakter rundt om i landet en rekke mindre alvorlige skader etter nyttårsfeiringen. Han kan også bekrefte at de fleste er unge menn.

- Det dessverre også slik at det er de som har minst bruk for det, nemlig kvinnene, som er forsiktige og følger reglene og er påpasselige. De tar på seg vernerbriller, og står på lang sikkerhetsavstand. Og forhåpentligvis passer på barna. Men disse ivrige gubbene de er ikke til å oppdra. De har fått beskjed år etter år at dere må få på dere beskyttelsesbriller, men det gjør de altså ikke. Disse ivrige unge menn med litt promille, med fasinasjon for det som smeller, de lar seg ikke oppdra, forteller Bull.

- De 18 årene jeg har talt opp skader etter nyttårsaften blir nå oppsummert til rundt 250 alvorlige øyeskader. Til nyttår blir det 15 skader til og neste nyttår 15 til. Hvor lenge skal vi fortsette med dette før noen tar ansvar og setter en stopper for disse unødige skadene, spør Bull.

Blindeforbundet deler også bekymringen til Bull. - Vi ønsker et forbud mot privat fyrverkeri, sier Terje Andre Olsen. Det vil førerhunder og andre dyr også nyte godt av, legger han til.

Norges Blindeforbund stiller seg bak et opprop om forbud mot fyrverkeri i privat regi, og oppfordrer alle til å delta i underskriftskampanjen:

Forbud mot salg av fyrverkeri

I en undersøkelse gjennomført av Ipsos i 2022 sier 44 prosent av befolkningen at de mener det bør være forbud mot salg av fyrverkeri til private.
Hver fjerde spurte mener at reglene bør strammes inn, og det er under 30 prosent som mener reglene for salg av fyrverkeri til private skal være som de er i dag. I gruppen over 60 år sier hele tre av fem at fyrverkeri ikke bør selges til private.
Selv om det er ulovlig for privatpersoner å skyte opp fyrverkeri utenom perioden 18:00-02:00 på nyttårsaften, er det likevel mange som bryter forbudet. Dette medfører mange livredde dyr, både ville og tamme, og det selges mye beroligende midler for bruk til hus- og kjæledyr. En studie fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), viser at så mange som 23 prosent av de 5000 hundene i studien reagerte negativt på fyrverkeri, og har fått en mild til alvorlig form for lydfobi.

- Mens vi venter på et forbud får vi gjøre det vi kan for å begrense skadene, sier Terje Andre Olsen. En enkel og billig forsikring mot øyeskader er rett og slett bruk av vernebriller, både for den som tenner på, men også for de som oppholder seg i nærheten.

- Så, gjør som Salum, ta vare på synet ditt, bruk vernebriller på nyttårsaften!

Laster inn video...