Vi deler ut nyttårsaftens heteste brilletrend

Hvert år skader mange synet sitt på nyttårsaften. Norges Blindeforbund og Specsavers deler nå ut gratis vernebriller for å forhindre øyeskader i møte med fyrverkeri. Med seg på laget har de Gro Hammerseng-Edin og Halvor Bakke.

20. desember 2021

Bilde av Gro Hammerseng-Edin og Halvor Bakke med vernebriller

Gro Hammerseng-Edin og Halvor Bakke oppfordrer alle som skal være i nærheten av fyrverkeri om å bruke vernebriller. Foto: Anja Hammerseng-Edin

– I løpet av de siste ti årene har mer enn 100 personer skadet øynene etter oppskyting. Vi håper dette tilbudet kan bidra til en tryggere feiring, og oppfordrer alle som skal være rundt fyrverkeri om å bruke vernebriller, sier Terje André Olsen, forbundsleder i Blindeforbundet.

Fra lille julaften, 23. desember, kan alle som vil hente seg et par gratis vernebriller hos Specsavers. Tilbudet gjelder alle Specsavers-butikker i hele landet så lenge varelageret rekker.

–Vår felles visjon er å forhindre unødig blindhet, så et samarbeid om å beskytte øynene på nyttårsaften gir god mening, fastslår Henning Eriksen i Specsavers.

–Vernebriller er et must

Tidligere håndballspiller Gro Hammerseng-Edin vil i år være vernebrille-ambassadør.

– Jeg har blitt langt mer bevisst på å beskytte øynene de siste årene. Vi skyter sjelden opp raketter selv, men står på god avstand og ser på. De få gangene vi skyter opp noen er vernebriller et must, sier Gro , som nylig kom hjem fra håndball-VM i Barcelona.

Unge menn er verst i klassen

Ti personer pådro seg øyeskader etter fyrverkerioppskyting på nyttårsaften i fjor. Seks av disse var menn (Helse Bergen). I en undersøkelse Ipsos har gjort på vegne av Blindeforbundet, sier to av tre menn mellom 18-29 år at de ikke bruker vernebriller når de skyter opp fyrverkeri.

TV-personlighet og interiørekspert Halvor Bakke oppfordrer alle, spesielt unge menn, om å bruke vernebriller i nærheten av fyrverkeri:

– Fyrverkeri er gøy, men farlig. Så ta turen til Specsavers og få deg et par vernebriller til nyttårsaften. Det skal jeg, og festen blir ikke mindre festlig av det!

Blindeforbundet_Vernebriller_1020x600.jpg
Bilde av et par vernebriller. I lysene reflekteres det raketter.