Vil ha elevkurset tilbake

- Gjenoppta elevkursene og sett større krav til spesialpedagogisk kompetanse i skolene, er hovedbudskapet til Statped fra Silje Solvang, leder for Norges Blindeforbunds Ungdom.

24. januar 2023

Silje Solvang er leder i Norges Blindeforbunds ungdom

Tekst og foto: Anne Sande

- Vi ønsker og krever elevkursene tilbake, fordi opplæringen med andre synshemmede er så viktig for å oppleve mestring og glede, sier Solvang.

Solvang har skrevet bacheloroppgave om konsekvenser manglende universell utforming av digitale læremidler har for synshemmede elever. Hun beskriver også opplæringen som synshemmet i nærskolen får som veldig ensom. Man er gjerne den eneste synshemmede og andre barn får opplæring sammen med medelevene, men synshemmede gjerne blir tatt ut av klasserommet.

- Elevkurset er viktig fordi det er der vi lærer punktskrift, det er der vi lærer å bruke digitale hjelpemidler, det er der vi lærer mobilitet og å ta seg fra A til B på en trygg måte, sier Solvang engasjert.

Hindre utenforskap

Hun har sett på konsekvenser av utilgjengelige læremidler, blant annet hvordan det påvirker det psykososiale miljøet på skolen og elevenes læringsutbytte. Problemet er størst når skolen bruker læremidler som ikke er universelt utforma.

Hele 64% av synshemmede elever fullfører ikke videregående skole.
- Det er kritisk for synshemmede elever i skolen i dag. De opplever å ikke få full progresjon i fagene for å oppnå kompetansemålene som er forventet, sier Solvang.

- Det har stor innvirkning på det psykososiale. Følger man ikke faget, så følger man heller ikke det sosiale. Da blir man på utsiden. - Dersom man blir sittende med en assistent på et grupperom hele dagen, hvor inkludert er man da i klassefellesskapet? Man blir ansett som den spesielle personen, sier Solvang.

Motivasjon

Statped har ikke hatt elevkurs for synshemmede elever siden 2020. Anne-Lise Solstad, avdelingsleder i Statped, forklarer at når elevkurset ble evaluert var konklusjonen at kurset ikke innfridde godt nok alle faglige krav.
- Det har vært prøvd ut en elevkursmodell, i perioden 2014 til 2017, som var en ganske omfattende modell innenfor svaksynt-området og punktskrift-området. Evalueringen viser at de målene som var satt i forhold til læring og hva man tar med tilbake til skolen, ikke var helt slik man ønsket. Den elevkurs-modellen er avviklet, men det er ikke fattet noe vedtak om at Statped ikke skal tilby noen kurs for barn eller elever i det hele tatt, legger hun til.

Leder i foreldreutvalget i Blindeforbundet, Grete Bæverfjord, mener det må være mer effektivt å undervise en gruppe som skal lære det samme, enn opplæring av enkeltelever rundt om i landet.
Hun sier at elevkursene er svært viktige sosialt for blinde og svaksynte barn. De gir en følelse av fellesskap, at barna opplever at det er andre i samme situasjon.

Solstad er enig i at mye av innholdet i kurset var bra, men at det også krevde mye å gjennomføre.
- Man kan ha et læringsfellesskap, men man må ha en veldig høy bemanning for å tilpasse til den enkelte elev på en del av de faglige temaene, sier hun.

Grete Bæverfjord tror det ikke er mulig å erstatte det læringsutbytte som elevene får på elevkurs, som er den eneste arenaen der de får lære av kvalifisert personale pr i dag, mener hun.
- At de en gang i året får treffe kvalifiserte folk, og rådgiverne, som er ute i felt og underviser elevene våre ønsker også denne læringsarenaen. Og jeg er helt sikker på at de kommer til å gjøre en bedre jobb når de har møtt og kjenner elevene, sier Bæverfjord.