Grå stær - en del av normal aldring

Grå stær kommer som regel gradvis, og rammer først og fremst eldre mennesker. Så å si alle over 70 år har uklar linse, i mer eller mindre grad. Men noen rammes tidligere, og i enkelte tilfeller er øyesykdommen medfødt.

Tekst: Cecilie Louise Berg | Foto: Marianne Råen

Olav Kristianslund er seksjonsleder på Seksjon for fremre segment ved øyeavdelingen på Oslo universitetssykehus Ullevål.

Overlege Olav Kristianslund ved øyeavdelingen på Oslo universitetssykehus Ullevål mener man kan diskutere hvorvidt man skal kalle grå stær for en sykdom, for det er veldig vanlig og regnes som en del av normal aldring.

En liten gruppe mennesker blir født med grå stær, og noen får det som følge av skader, bruk av ulike medisiner eller i forbindelse med enkelte sykdommer.

– Vi gjorde nylig opp status, og fant ut at vi i det offentlige helsevesen opererer 50 000 øyne per år, og 30 000 pasienter per år. Til sammenligning er et fødselskull i Norge på 50 000–60 000 mennesker, påpeker Kristianslund.

Tåkete syn

Hvordan merker man at man har grå stær? De vanligste symptomene er ifølge overlegen at man får tåkete og svekket syn, noe som skyldes at linsen i øyet har blitt uklar. For mange utvikler dette seg over mange år, men for noen kan det komme over litt kortere tid.

– Et symptom kan også være at man mer enn før blir blendet av lys, for eksempel når man er ute og kjører bil om kvelden.

Operert på minutter

Uansett hvor langt fremskreden tilstanden er, kan grå stær behandles.

– Operasjonen har blitt utført gjennom lengre tid, og er blitt til en veldig effektiv prosedyre med liten risiko for komplikasjoner, sier Kristianslund. Han legger til at det ikke er noen grunn til å operere før man får vesentlige plager, og minner om at all kirurgi har en viss risiko.

Under en operasjon for grå stær byttes den uklare linsen ut med en ny. En åpning lages i den fremre delen av den gjennomsiktige «sekken» som linsen ligger i, linsen deles i biter med ultralydenergi og fjernes, før en ny linse
plasseres i «sekken».

– Gjennomsnittspasienten får øyedråpebedøvelse, og er våken under operasjonen. Det hele tar vanligvis et sted mellom 15 og 30 minutter. Pasienten reiser hjem samme dag. Ofte kan man være blendet av mikroskopet som brukes under operasjonen, og det kan ta litt tid før synet blir klart, men i løpet av noen dager har pasienten som regel fått tilbake et godt syn. De færreste opplever plager i forbindelse med operasjonen, forteller overlegen.

Noen får etterstær

For en liten andel av de som opereres for grå stær, kan det skje at de etter litt tid igjen får et tåkete og uklart syn. Kristianslund kaller fenomenet for «etterstær».

– Dette var nok vanligere før. Jeg vil tro at det nå rammer mellom 10 og 20 prosent av pasientene. Det som skjer er at det vokser inn celler på baksiden av den gjennomsiktige «sekken» øyet, noe som skaper uklarheter.
I slike tilfeller bruker vi en enkel laserbehandling for å få vekk uklarheten, forklarer Kristianslund.

Forebygging:

• Bruk solbriller som har tilstrekkelig grad av UV-beskyttelse/ er CE-merket, også når det er overskyet.
  • Mosjoner og spis sunt for å holde blodsirkulasjonen i gang og blodsukkeret godt regulert. Noen sykdommer, f.eks. diabetes, kan øke sjansene for grå stær.
  • Sørg for et balansert kosthold slik at cellene i øyet får tilgang på riktige mengder av ulike næringsstoffer for å opprettholde sin funksjon.

Sist oppdatert: 11. januar 2023