Infeksjon i øyet kan behandles raskere enn før

Noen får alvorlig infeksjon i øyet etter en øyeoperasjon. Uten rask behandling er da risikoen for å bli blind er stor. Nå kan en ny tilnærming til diagnostikk og behandling bidra til å redde synet. Portrettfoto: Øystein Horgmo, UiO, øyebilder: Ragnheidur Bragadottir.

Det er viktig å poengtere, operasjoner i øyet går heldigvis stort sett bra. Men i noen tilfeller kan det komme bakterier inn i øyet under operasjonen. Da kan pasienten få en alvorlig infeksjon i øyet som kalles endoftalmitt. Dette er den komplikasjonen øyeleger frykter mest når de opererer, for eksempelvis grå stær. I verste fall kan øyeinfeksjonen føre til at pasienten blir blind.

Bildene viser øyne med endoftalmitt, som er en alvorlig infeksjon i øyet. Foto: Ragnheidur Bragadottir.

Det er derfor avgjørende at de som har fått en slik alvorlig infeksjon i øyet, diagnostiseres og behandles så fort som mulig. Behandlingen er at pasienten får antibiotika i øyet og at øyelegene fjerner pusset i øyet med et kirurgisk inngrep. I tillegg tar øyelegene prøver fra øyets innside til mikrobiologisk analyse. Vanligvis får pasienten antibiotika etter at prøvene er tatt.

En ny studie, støttet av Norges Blindeforbund, viser imidlertid at det er mulig å gjøre dette i motsatt rekkefølge. Altså å gi antibiotika med én gang øyelegene får mistanke om at pasienten har fått infeksjon i øyet. På denne måten kan pasientene få behandling med antibiotika raskere. Det kan være med å redde synet.

– Vi fant at 7 av 10 endoftalmitt-pasienter oppnår vesentlig synsbedring når de får antibiotikabehandling med én gang, og prøvene tas etterpå, sier ph.d.-kandidat og øyelege Kathrine Blom.

Hun er i ferd med å fullføre sin doktorgrad ved Det medisinske fakultet, UiO og er ansatt på Øyeavdelingen ved Oslo universitetssykehus.

Studien er en milepæl i behandlingen av endoftalmitt

Professor Ragnheidur Bragadottir ved Øyeavdelingen ved Institutt for klinisk medisin og øyelege ved OUS, er en av Kathrine Bloms veiledere i doktorgradsarbeidet. Hun omtaler studien som en milepæl.

Fra venstre: Kathrine Blom, ph.d.-kandidat og professor Ragnheidur Bragadottir. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

– Studien er en milepæl i behandlingen av endoftalmitt. Den er den første prospektive studien av sitt slag internasjonalt, sier professoren. Godt samarbeid har vært viktig for å kunne gjennomføre studien.

– Jeg vil berømme Avdeling for mikrobiologi ved Ullevål sykehus for et godt samarbeid. Det er de som har gjort det mulig for oss å ta PCR i tillegg til dyrkning på alle endoftalmitt-pasienter. Vi vil også takke Blindeforbundet for økonomisk bidrag til prosjektet, sier Blom.

Les hele saken fra UiO.

Sist oppdatert: 11. januar 2023