Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Er det sammenheng mellom keratokonus og hjerte-mitralklaffprolaps?

Man har lenge visst at øyesykdommen keratokonus er assosiert med flere andre tilstander, men det er stadig mye som ikke er kartlagt. I et nytt forskningsprosjekt ved Oslo universitetssykehus undersøker man om det er en sammenheng mellom keratokonus og hjertesykdommen mitralklaffprolaps. Studien inkluderer fortløpende pasienter til undersøkelse.

Av: Olav Kristianslund, seksjonsleder / overlege PhD Oslo universitetssykehus Ullevål, forsker og universitetslektor

Olav Kristianslund sitter ved et instrument i hvit legefrakk

Keratokonus og CXL-behandling

Keratokonus har tidligere vært lite kjent, men rammer trolig 0,5–1% av befolkningen. Tilstanden har vært omtalt i flere artikler i regi av Blindeforbundet de siste årene. Keratokonus gir en progressiv endring av hornhinnens form, og dermed dårlig syn.

Behandlingen bør gis på et tidlig stadium for å stoppe progresjonen, i form av corneal collagen crosslinking (CXL). Man utfører da en liten operasjon der man som regel skraper bort det ytterste laget av hornhinnen (epitelet) før man drypper med vitamin B-dråper og deretter lyser med UV-lys. Da dannes ekstra kryssbindinger som gjør at hornhinnen «stives av», og i de aller fleste tilfellene stopper da sykdomsprogresjonen. Det er ønskelig å diagnostisere keratokonus før det har gitt mye symptomer.

Assosierte tilstander, inkludert mitralklaffprolaps?

Flere studier, blant annet fra Norge, har funnet at keratokonus ses hyppigere blant menn. Videre har man funnet en assosiasjon med andre tilstander slik som atopisk eksem, allergi, og Down syndrom. Sistnevnte undersøkte vi også i en studie fra Norge ved å ta i bruk nasjonale registerdata, og vi fant da at forekomsten av keratokonus blant personer med Down syndrom var på 5,5% (30 ganger høyere enn i befolkningen for øvrig). Årsaken til den økte forekomsten er man usikker på, men man har blant annet spekulert på om det har en sammenheng med bindevevsforandringer.

En annen tilstand som har vært nevnt i forskningslitteraturen som en mulig sammenheng med keratokonus er mitralklaffprolaps, men det er foreløpig lite kunnskap om dette. Mitralklaffprolaps er trolig forårsaket av bindevevsforandringer. Tilstanden er assosiert med dødelige arytmier i ung alder hos noen få av de som har det, og behov for pacemaker hos noen. Det er dermed helt vesentlig å få diagnostisert mitralklaffprolaps på et tidlig stadium. Det kan bli aktuelt å anbefale hjerteundersøkelse av keratokonuspasienter dersom det er en sammenheng, men per i dag er dette veldig usikkert.

Forskningsstudie på keratokonus og mitralklaffprolaps

For å komme nærmere et svar på dette spørsmålet har vi på Oslo universitetssykehus satt i gang et samarbeidsprosjekt mellom Øyeavdelingen på Ullevål og Kardiologisk avdeling på Rikshospitalet, med prosjektleder Kristina Haugaa i spissen. I denne studien vil vi utføre hjerteundersøkelse av pasienter med kjent keratokonus, og vi vil utføre øyeundersøkelse av pasienter med kjent mitralklaffprolaps. Prosjektet vil være av vesentlig betydning for å øke forståelsen rundt keratokonus. Skulle vi finne en sammenheng med mitralklaffprolaps kan det potensielt føre til en vesentlig endring i klinisk praksis. Studien er pågående og inkluderer fortløpende pasienter.

Link til artikler om keratokonusforekomst fra forskningsgruppen på Oslo universitetssykehus:

Sist oppdatert: 13. september 2022