Hedret for oppgave om keratokonus

Syn og livskvalitet til mennesker med keratokonus var tema for mastergradsprosjektet til Svein Magne Roten. For det ble han hedret med Sølvretinoskopet av Norges Optikerforbund.

Tekst og foto: Dag Øyvind Olsen

Roten med sølvretinoskopet i ent glassmonter. Han holder det i hendene og smiler

Sølvretinoskopet deles ut til årets beste mastergradsprosjekt, og i juryen sitter Knut Rugland, Marianne Mathisen og Jan Richard Bruenech. Alle er optikere, sistnevnte er professor.

Juryen uttaler at masteroppgaven er en omfattende studie som virkelig viser hvor viktig det er at optikere har kompetanse på keratokonus, og at optikere er den eneste yrkesgruppen som kan hjelpe disse pasientene der annen behandling/kirurgi ikke er aktuelt.

Studien er gjort midt under covid-pandemien, og juryen var imponert over hvor mange deltakere han hadde samlet til studien i denne perioden. Den viser at behandling med sklerale linser kan ha en positiv effekt for mange, både synsmessig og for økt synsrelatert livskvalitet. Veileder for oppgaven har vært Vibeke Sundling.

Vi møter Svein Magne Roten en varm sommerdag i den store butikken han nå leder på Strømmen utenfor Oslo. Han har opparbeidet seg 22 års erfaring som optiker, og han har blitt allsidig med mye erfaring fra ulike kjeder og klinikker.

- Det har vært en fin reise på alle arbeidsplassene der jeg har fått mulighet til å utvikle meg. Barn og samsyn var tidlig et interessefelt, og på Sandvika øyelegesenter fikk jeg komme tett på pasienter med diabetes, katarakt og glaukom.

- Der så jeg syke øyne og pasienter med spesielle øyelidelser hele dagen. Det var en bratt læringskurve på alt innen øyefaget, med forundersøkelser og planlegging av operasjoner med øyelege.

Etter å ha jobbet to år med refraktiv kirurgi hos Argus øyeklinikk, fikk Svein Magne muligheten til å starte butikk på Strømmen Storsenter for ti år siden.

- Jeg gikk inn med hud og hår og fikk butikken raskt opp på et bra nivå. I dag er Specsavers-butikken markedsleder på Romerike.

Her er det stor trafikk og et fagmiljø med mange optikere som står på fra morgen til kveld. Men midt i det massive kjøpesenteret er det den kliniske kompetansen Svein Magne setter aller høyest.

Faglig fordypning

- Jeg har hatt et ønske om å få frem den faglige kvaliteten til optikere, har coachet dem og gitt muligheter til etterutdanning.

I 2018 begynte han på masterutdanningen som han beskriver som lærerik og tøff.
- Jeg er ryddig, strukturert og målrettet og liker å ta utfordringer med pasienter som krever litt ekstra, gjerne folk med litt spesielle behov. Jeg liker detaljer i arbeidet og å kjenne på mestringsfølelse.

Det var en viktig grunn til at Svein Magne Roten ønsket å spesialisere seg på keratokonus.

- Å jobbe med spesiallinser er krevende, og jeg brukte mer tid på pasientene for å få det i gang. Man må ha mengdetrening for å bli god på det og få optimalt resultat.

Mange av pasientene har slitt med briller og myke linser tidligere, og Svein Magne forteller at pasientene til studiet har blitt henvist både fra Ullevål universitetssykehus, fra andre optikere og fra en keratokonusgruppe på Facebook.

Han mener det i mange tilfeller kan være riktig å bruke optikerkollegaer på spesialsaker slik at pasienten skal få den best mulige hjelpen. - Alle kan ikke være best i alt, sier Svein Magne og viser til andre helsefaglige grupper, som leger. Der er spesialisering på pasientgrupper mer vanlig for å sikre høy kvalitet på behandlingen.

Hva er ditt råd i møte med pasienter?
- Det er å se hele pasienten og ikke bare visus, men hele bildet innen synsrelatert livskvalitet. Det kan være nyttig å stille spørsmål om hvordan pasienten hadde det før vedkommende fikk synshjelp?

For de fleste med keratokonus stilles diagnosen tidlig i livet. Noen får det i tenårene.

- De skal leve med det hele livet. De skal ta utdannelse og forme seg som mennesker, de skal komme seg i jobb. Jobben min er å hjelpe dem til et liv med minst mulig begrensninger, selv med en slik diagnose.

Tidlig oppdagelse

Det er viktig å oppdage keratokonus så tidlig som mulig slik at skaden kan begrenses.

Selv har Svein Magne oppdaget keratokonus så tidlig som hos en niåring. Når det oppdages så tidlig, vil vedkommende kunne få eventuell behandling tidlig og ha svært få eller ingen begrensninger av en slik diagnose.

- Så har jeg hatt andre, godt voksne med mye arrdannelse og veldig tynne hornhinner. Noe av det jeg brenner for er å gi pasientene den mest hensiktsmessige behandlingen. De som bruker korneale linser over mange år, får ofte arrdannelse fordi de gnisser på hornhinnen. Å retilpasse pasienter som tilsynelatende fungerer greit med skleral linse, kan være smart for å unngå senkomplikasjoner.

Masteroppgaven til Svein Magne Roten skal publiseres vitenskapelig, så vi kan ikke gå i detalj i Optikeren, men hovedfunnene er at sklerale linser ga gode resultater både innen synsfunksjon og synsrelatert livskvalitet.

Rom for forbedring

- I Norge er det i dag ingen standard for hva som tilbys denne pasientgruppen, og ikke alle får de samme mulighetene til utprøving av synshjelpemidler. Noen får tilbud om sklerale linser, andre myke linser eller briller – og er sånn passe fornøyd med det. Så er spørsmålet: Hvor store blir de personlige og samfunnsmessige konsekvensene av det?

Det er viktig at pasientene får den beste hjelpen de kan få gjennom helsevesenet, og her er det veldig viktig at optikere er på banen som helsepersonell og faggruppe, mener Svein Magne Roten.

- Kommer man ikke godt nok i mål, søk hjelp videre. Det er muligheter for å spesialisere seg med masterutdannelse, og det å ha gode muligheter for videreutdanning er kjempeviktig for oss som faggruppe.

Det er også viktig at optikere signaliserer at vår profesjon er viktig overfor myndighetene.

- Vi kan bidra mer på flere områder. Det kan frigjøre kapasitet hos øyeleger og minske ventetiden til dem som virkelig trenger hjelp av øyelege.

Mange som har keratokonus blir ikke oppdaget.

- Noen har ikke høye styrker eller skjeve hornhinner, og da kan det være vanskelig å oppdage. I tidlig fase kan det være vanskelig å se noen kliniske tegn på hornhinnen i spaltelampen. Men endringer i astigmatisme, uklare endepunkter ved refraksjon og redusert visus uten sikker årsak, kan være kliniske tegn som mistenker keratokonus. Om en har tilgang til topograf, vil jeg råde til å bruke den flittig. Det er den beste og sikreste måten å oppdage keratokonus på, fremholder Svein Magne Roten.

Sist oppdatert: 22. februar 2023