Hornhinnerekord

Hornhinnebanken på Oslo Universitetssykehus fikk i løpet av 2022 en stor økning i antall hornhinnedonasjoner. Ventetiden for å få ny hornhinne er redusert med ti måneder. Dette har stor betydning for pasienter som trenger hornhinnetransplantasjon.

Tekst og foto: Anne Sande

Portrettbilde av Agate Noer smiler til kamera.

- I 2022 fikk vi 182 hornhinnedonorer, og kunne øke fra 119 transplantasjoner i 2021 til 236 transplantasjoner i 2022. Ventetiden er redusert fra 14 måneder i slutten av 2021 til ca. 4 måneder nå, sier Agate Noer, som er enhetsleder og seniorforsker ved Norsk hornhinnebank og Senter for Øyeforskning, ved Øyeavdelingen på Oslo Universitetssykehus.

Selvforsynte

Norsk hornhinnebank har i oppgave å hente inn nok donor-hornhinner til å dekke opp behovet for hornhinnetransplantasjoner ved Øyeavdelingen ved Oslo Universitetssykehus. Hornhinnene doneres og hentes ut fra Rikshospitalet, Ullevål og Ahus.

- Vi har hatt som mål siden oppstarten i 2009 å være selvforsynte for å slippe å kjøpe hornhinner fra utlandet. Vi nådde målet i 2017, og vi var selvforsynte helt frem til 2021 da vi så oss nødt til å kjøpe inn hornhinner fra USA. Nå som pandemien har roa seg, har vi fornyet innsatsen rundt informasjonsarbeid. I tillegg er det nå et forbedringsprosjekt ved Ahus, som har ført til ny rekord i antall hornhinnedonorer derfra.

Økende behov

Behovet for hornhinnedonorer er stadig økende, fordi vi har en aldrende befolkning. Agate Noer viser til at de fleste mennesker kan være potensielle hornhinne-donorer.

- Det er kun noen eksklusjonskriterier vi har, som at donor ikke skal ha hepatitt B eller C, HIV eller syfilis, eller det skal være noen uklare cerebrale tilstander, som f.eks. Parkinson, MS og ulike typer blodkreft er også eksklusjonskriterier.

En gave som redder syn

Det er pårørende som sier ja eller nei til donasjon av hornhinne fra avdød, og ca. 85% samtykker.

- Vi er veldig glade for at det er en høy samtykkeprosent. De fleste ønsker, hvis de først blir spurt, å takke ja til å donere, sier Agate Noer.

Donorkort gjør det jo lettere for pårørende å kjenne den avdødes ønske. Nå er vev fra hornhinne spesifikt nevnt på organdonasjons nettside. Slik var det ikke tidligere. Blindeforbundet har jobbet for at hornhinner skal bli en del av organdonasjonsprogrammet.

Hver hornhinne-donor kan gi to hornhinner, som kan hjelpe en eller to pasienter.
De som får transplantert en hornhinne får forbedret syn og økt livskvalitet. Ofte vil det si mindre smerter, for det er ofte mye smerte forbundet med disse hornhinne-sykdommene og skadene, opplyser Agate Noer.

- Det er jo en fin gave å kunne gi til sine medmennesker. Vi har også fått tilbakemeldinger fra pårørende om at det å kunne donere hornhinner oppleves som noe fint i en ellers tung stund hvor man har mistet en av sine nærmeste. Vi er svært takknemlige for denne gaven, legger hun til.

Når pårørende samtykker til donasjon, hentes hornhinnen ut innen tre dager etter dødsfallet. En øyeprotese med donors øyefarge lagt inn under øyelokket, så lukkes øyelokket, slik at det ser helt urørt ut.

Fakta:

• En avdød kan donere hjerte, lunger, lever, nyrer, bukspyttkjertel og tarm. I tillegg til de livreddende organene, kan vev doneres. Dette kan være hornhinne, benvev, sener, hjerteklaffer og blodårer. Mens man lever, kan man donere én av sine to nyrer til en slektning eller nær venn. Les mer på spørsmål og svar siden hos organdonasjon.no.
  • Hornhinnen er den fremre gjennomsiktige delen av øyet. Bak den kan man se pupillen og regnbuehinnen. Sammen med øyelinsen gjør hornhinnen at lysstrålene brytes og treffer netthinnen.
  • Skader, betennelser og sykdommer (som for eksempel keratokonus, Fuchs dystrofi og bulløs keratopati) i hornhinnen kan føre til svekkelse av syn og smertefulle tilstander. En hornhinnetransplantasjon vil ofte være eneste mulige behandling.

Sist oppdatert: 22. februar 2023