I sjokk begynte Silje (31) å google

Et av de første ordene som dukket opp gjorde henne livredd.

Silje Madelen Ingvaldsen hadde aldri sett dårlig, så da hun i 18-20 års alderen opplevde å miste synet betraktelig, kom det som et stort sjokk.

På jobb mistet hun ting i gulvet og dunket inn i ting. Hun ble mer og mer klumsete, og snublet og vrikket føttene fordi hun ikke så huller i veien eller kantsteinene ved fortauet.

– Til slutt ble det så ille at sjefen min bestilte en synstest hos en lokal optiker til meg, forteller Silje. Jeg fikk en full sjekk, og det endte med at optiker sendte en hastehenvisning til en øyelege.
– Der ble optikerens mistanke raskt bekreftet: Jeg hadde øyesykdommen Keratokonus.

I sjokk begynte Silje å google i håp om å få informasjon om hva sykdommen innebar. Et av de første ordene som dukket opp på skjermen var «Blindeforbundet».

Hun ble livredd, og ettersom alt hadde gått så fort og synet bare ble mer og mer borte, var hun overbevist om at hun nå kom til å bli helt blind, og at hun aldri kom til å få se sønnen sin vokse opp.

Les hele historien til Silje på Klikk.no
om hvordan sjokk ble til kaos, men hvordan nye rutiner, systemer og tilpasninger i hverdagen har hjulpet henne. Hun forteller også om hvor takknemmelig hun er for familie og venner som støtter, tar hensyn, og er med henne på aktiviteter, og som synstolker ved behov.

I dag ser Silje bare grått på venstre øye, og har en synsskarphet på 0,05 på høyre øye, men Silje aksepterer ikke at folk synes synd på henne.

Silje og mannen i bunad, sønnen i forkant og Silje holder en liten hund.
– Jeg har føtter som fungerer utmerket, er sammen med mannen i mitt liv, har en nydelig familie og et fantastisk nettverk rundt meg, stråler Silje.

Sist oppdatert: 8. mars 2024