Ruth Kari (31) fikk alvorlige synsproblemer etter fall fra gymnastikkhjul

Toppturneren fra Spikkestad fikk livet snudd opp ned, etter et fall mot hodet. Noen dager er det så ille at må hun gå med blindfold. Rehabilitering ble avgjørende for få tilbake en aktiv hverdag.

Ruth Kari sitter i sofaen

Ruth Kari startet sin turnkarriere allerede som barn. Hun har vært Norgesmester innenfor ulike turngrener 28. ganger.

I 2012 kombinerte hun trening med studier på Idrettshøyskolen og hevdet seg internasjonalt i turngrenen gymnastikkhjul (trykk her for å lese om sporten).

–Alt var svart

En septemberdag i 2012 var Ruth Kari på trening. Hun skulle gjøre en øvelse, der man til slutt hopper opp på hjulet og blir stående – 2,2 meter over bakken.

– Plutselig ligger jeg på gulvet. Ambulansen kommer, men jeg husket ikke hva som nettopp hadde skjedd. Alt var helt svart, sier Ruth Kari.

På sykehuset ble det gjort mange undersøkelser av hodet. Ruth Kari ble sendt hjem med beskjed om at hun hadde fått en lett hjernerystelse og måtte ta det med ro i tre dager. Men hun ble ikke seg selv igjen.

Måtte gå med caps og solbriller

– Det gjorde vondt å gå i nesten et halvår. Jeg var sløv og veldig lysømfintlig. Innendørs kunne jeg klare meg med caps, mens ute måtte jeg gå med både caps og solbriller.

Det var veldig problematisk å bruke synet til å lese og skrive og hun hadde store konsentrasjonsproblemer.

–Det eneste jeg hadde kapasitet til de dagene var å høre på en CD med lydbok, ellers lå jeg i senga resten av tiden.

Etter hvert ble Ruth Kari bedre, og etter gradvis opptrening i rolig tempo kunne hun begynne turntreningen igjen rundt juletider i 2012.

Men lysskyheten ble ikke borte. Hun var veldig sensitiv til skjermlys, snø og hvite vegger. Det ble tatt MR av nakken og hodet flere ganger, men legene fant ingenting. Ikke øyelegene heller.

– Det å ikke falle inn under en konkret diagnose, gjør på en måte at ingen vil ta tak i deg, sier hun.

Kjentes ut som å få en kniv i øyet

I løpet av sommeren 2015 ble synet til Ruth Kari tilnærmet helt bra igjen.

– Det var også på denne tiden jeg fikk fjernet en nerveknute fra foten. For første gang på tre år kunne jeg igjen se på TV, kjøre bil og lese tekst på hvite ark – bli et normalt fungerende menneske igjen, sier Ruth Kari.

Men i slutten av desember 2018 kom lysømfintligheten tilbake i mye større grad enn tidligere. Ruth Kari ble sykemeldt fra jobb og synet ble verre og verre.

Sommeren 2019 lå hun med øynene lukket i seks uker på et mørkt rom. Til og med røykvarsleren i taket måtte bort på grunn av at det rødblinkende lyset ga henne smerter.

–Det kjennes som at noen tar en kniv og stikker deg i øyet og vrir kniven rundt, i flere timer. Alt blir helt håpløst. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle gjøre noen ting og følte meg hjelpeløs.

Kontaktet Blindeforbundet

Ruth Kari ble veldig isolert. På grunn av lysømfintligheten klarte hun ikke å bruke telefon, PC eller se på TV. Det var kun i grått vær hun kunne gå ut alene, da med filterbriller og caps, ellers måtte noen leie henne.

Vendepunktet ble da Ruth Kari kontaktet Blindeforbundet for å få tips og råd, da hun visste at synshemmede kan bruke PC og smarttelefon. Ruth ble anbefalt rehabilitering på Hurdal syn- og mestringssenter.

–En mye større frihet

I Hurdal får hun synstrening og opplæring i hvordan hun kan løse dagligdagse gjøremål ved hjelp av teknikker som kompenserer for synsutfordringene. Eksempel på det er bruk av PC og mobilitet med hvit stokk.

I dag jobber Ruth Kari som instruktør på Røykenbadet.

–Det har vært sykt slitsomt med synstreningen. Jeg har vært 10 år i toppidretten, men dette er det tøffeste treningsopplegget jeg har vært med på, det sier litt. Nå er så mange ting jeg kan gjøre, slik som å svare på meldinger, skrive i Word, være på Facebook, bevege meg ute på egen hånd. Jeg har en mye større frihet.

Ruth Kari står på gulvet

Ruth Kari har en likeperson i hjemkommunen som har lært henne ulike ruter i Spikkestad, slik at hun kan gå til for eksempel legen, idrettshallen og butikken på egenhånd. I tillegg har hun en nevrosynspedagog som gir synstrening.

Sist oppdatert: 27. oktober 2021