Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Vil du delta på et spennende forskningsprosjekt om diabetes og øyehelse?

Personer fra Oslo-området som har diabetes, men IKKE har kjente øyesykdommer eller følges opp av øyelege, inviteres til å delta i et forskningsprosjekt som skal se på netthinne endringer ved diabetes.

Deltagerne vil få sine netthinner undersøkt ved at det tas bilde av netthinnen. Dette vil bli utført i Blindeforbundets lokaler i Sporveisgata 10 på Majorstuen i Oslo, hvor det er etablert et undersøkelsesrom.

Du trenger ikke henvisning fra lege.

Prosjektet arrangeres av Senter for Øyeforskning og Innovativ Diagnostikk, Øyeavdelingen, OUS i samarbeid med Norges Blindeforbund.

Hvordan vil dette foregå?

Alle som ønsker å være med vil først måtte skrive under på et samtykke og svare på noen få spørsmål om sin diabetes og kjente risikofaktorer. Deretter vil bilder bli tatt av netthinnene i begge øynene. Dette er helt smertefritt og foregår uten fysisk kontakt eller øyedråper. Det hele vil ta ca 20-30 minutter.
Bildene vil så bli analysert både manuelt av spesialisert helsepersonell og automatisk, ved hjelp av en kunstig intelligens programvare (AI) som er godkjent for dette formålet. Dataen som benyttes i selve forskningsprosjektet vil av personvernhensyn bli anonymisert i den videre behandlingen.

Mia Karabeg sitter bak ett av instrimentene som hun benytter

For videre oppfølging, vil studiedeltakere som ønsker dette, bli henvist til det nyoppstartede screeningprogrammet på øyeavdelingen ved Ullevål sykehus (Oslo Universitetssykehus).
Ved funn av netthinnesykdom vil deltageren bli henvist til spesialist i øyesykdommer.

Her kan du avtale tid til undersøkelsen

Timebestilling kan også gjøres ved å sende mail til: mia.karabeg@medisin.uio.no
Husk! Ikke send personsensitiv informasjon, kun navn og telefonnummer!

Alternativt kan du bestille time på telefonnummer 23015164, tirsdag 09:30- 11:30.

Sist oppdatert: 24. mars 2023