Steke vafler

Få røra midt på vaffeljernet

Fyll opp øsa med røre og hell den gjennom trakten. Bruk gjerne en bred syltetrakt.

Sett vaffeljernet med håndtaket mot deg. Slå i røra fra enten høyre eller venstre kant, og over mot den andre siden (fra kl.3 til kl.9, eller omvendt).

Ha i passelig med røre over hele plata

Bruk øse som gir akkurat riktig mengde med røre. Bruk den avrundede enden av øsa til å stryke røra ut over plata. NB! Ikke bruk metalløse hvis jernet har teflonbelegg.

Vite når vaflene er ferdig stekt

Vaffeljernet gir fra seg en klikkelyd når vaflene er ferdig stekt. Ha det rolig mens du steker så du hører klikkelyden. Det finnes også vaffeljern som gir fra seg et pipesignal når vaffelen er ferdig.

Unngå å brenne deg når man åpner lokket på vaffeljernet

Om du ikke har en grytevott tilgjengelig, kan du binde en hyssing til det øverste håndtaket på vaffeljernet. La hyssingen henge utenfor bordkanten når jernet er lukket. Følg hyssingen og ta direkte på håndtaket når du skal åpne jernet. Pass på at ikke hyssingen havner inni jernet når du har i ny røre og lukker det igjen.

Unngå å søle/samle sølet

Sett langpanna på kjøkkenbenken. Dekk langpanna med matpapir eller plastfolie, og sett vaffeljernet og bollen med vaffelrøre opp i panna.

Laster inn video...

Unngå søl

Sett stålbollen/kasserollen nesten inntil vaffeljernet. Legg en fuktig klut under slik at den ikke glir. Sett bollen med røra opp i stålbollen/kasserollen og dra det hele inn til vaffeljernet. Dermed får du kort vei å føre øsa med røre.

Sist oppdatert: 14. mars 2024