5 tips til ansettelse av personer som ser godt

Norges Blindeforbund ser at det er mange synshemmede som står utenfor arbeidslivet og ønsker å jobbe. Hva om synshemming var normalen. Da måtte vi ha artikler som dette:

Av Terje Andre Olsen, Forbundsleder i Norges Blindeforbund

Terje André Olsen er forbundsleder i Norges Blindeforbund. Her avbildet mens han ser i en kikkert.

Folk som ser godt trenger også å ha en jobb. Vi kan ikke bare ansette synshemmede og la en hel gruppe stå utenfor arbeidslivet. For å få til en endring må vi evne å se verden på en ny måte. Her er fem ting du må tenke på når du skal ansette en som ser godt:

1. Det viktigste når du rekrutterer en seende, er søkerens kompetanse. Du har kanskje gjort deg opp noen meninger om hva slags utfordringer personer som ser godt kan møte på i denne jobben. Ha heller et åpent sinn og spør søkeren direkte om hvordan han eller hun skal utføre arbeidsoppgavene sine. Du kan også spørre andre som har erfaring med ansatte som ser godt.
  2. De som ser godt kan både lese og skrive, selv om de gjør det på en annen måte enn oss andre. De skriver uten at bokstavene er opphøyet og du kan ikke lese det med fingrene, men det har ingen betydning for det faglige innholdet i det de skriver.
  3. I dag kan de fleste som ser godt bruke både PC og smarttelefon på en effektiv måte. De er veldig avhengige av å se det som står på skjermen, da det er vanskelig for dem å få med seg det som blir lest opp, ofte har de ikke engang slått på opplesingsfunksjonen på telefonen.
  4. En seende kan du omgås med på samme måte som andre kollegaer. Selv om vedkommende kommer gående med noen andre, kan du med andre ord snakke direkte til han eller henne.
  5. Ofte trenger de som ser godt å kunne kjøre egen bil til jobb. De har fått opplæring i å bruke den, og håndterer den fint selv. Bilen trenger en plass å være når de jobber. Det er viktig at de andre ansatte lar bilen være i fred i arbeidstiden, selv om den ser søt ut, og de sikkert har lyst til å leke med den.

Med ønsker om en god og fordomsfri tilsettingsprosess!

Sist oppdatert: 31. juli 2020