Utgått på dato? Er det ikke lesbart, er det ikke holdbart!

Bilde av en pakke bacon og en pakke kyllingklubber med dårlig lesbar datomerking

Synshemmedes aksjonsuke 2024: Nesten halvparten av befolkningen kaster mat fordi datostemplingen ikke er synlig. Norske forbrukere kaster så mye som 482 400 tonn mat hvert år (matvett.no). Ett av FNs bærekraftsmål er å halvere matsvinn innen 2030.

En undersøkelse gjennomført i befolkningen, av Respons Analyse på vegne av Norges Blindeforbund, bekreftet vansker med å finne og lese datostempling. 8 av 10 svarer at de opplever det kan være svært vanskelig å finne datostemplingen. Nesten halvparten av befolkningen kaster mat grunnet utydelig eller manglende datostempling, og hele 6 av 10 vil ikke kjøpe en matvare når de ikke finner datoen.

Lovkravene må endres. Opp med skrifta!

Det må til en endring i kravene til hvordan datomerking skal se ut, for at folk skal kunne ta gode bærekraft-valg. Dette vil være et viktig bidrag i kampen mot matsvinn.

- De nåværende bestemmelsene i lover og forskrift om utforming av datostempling til forbrukerne, er ikke tilstrekkelige. Ansvaret ligger hos regjeringen, og på vegne av befolkningen og miljøet, oppfordrer Blindeforbundet til å få regler som gir bedre lesbarhet, sier Terje Andre Olsen, leder Blindeforbundet.

Synlig datostempling – et folkekrav

På vegne av den norske befolkning har Blindeforbundet tatt initiativ til å få en endring på dagens forskrifter. Kravene til datostempling må sørge for økt skriftstørrelse, tydeligere kontraster og at man kan kjenne hvor datostemplingen står. Fra 10.-14. juni går Blindeforbundet til aksjon der budskapet er «Utgått på dato? Er det ikke lesbart, er det ikke holdbart.»

Framtiden i våre hender støtter kravene og understreker viktigheten av å redusere matsvinnet.

- Skal vi klare å halvere matsvinnet, må alle bli med på innsatsen og spise opp maten! Da må det være lett å lese av holdbarhetsdatoen, sier Ingrid Kleiva Møller, fagansvarlig bærekraftig mat.

Gjennom aksjonen ønsker vi å samle så mange underskrifter som mulig, som skal overleveres regjeringen.

Tilbakemelding nytter

Vi har ved flere anledninger tidligere fokusert på merking av matvarer, både innhold og datomerking. I 2022 tipset flere oss om at det var vanskelig å se dato på melkekartongene til Q-Meieriene. Vi tok opp dette med meieriet, og saken løste seg!

- Vi er veldig glade for at Norges Blindeforbund utfordret oss til å øke skriften på datomerkingen på all Q melk, en endring vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra Q fansen på. Og veldig gøy at vi er blitt kopiert på dette av andre aktører, selv om vi egentlig ikke liker å bli kopiert, så er dette et viktig tiltak for å nå målet om en halvering av matsvinnet innen 2030, så her er det viktig at flest mulig lytter til Norges Blindeforbund og tar utfordringen. Som vi sier i Q; det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på!

Laster...

- Vi var først ute med å endre datomerkingen på kartongen til «Best før, men ikke dårlig etter», først ute med stor dato på melken og først ute med å sette datomerking på begge siden av mønet. Det enkleste og beste vi alle kan gjøre for å bidra til et bedre klima, er å spise opp maten vi kjøper, sier Pål Rasmussen, Brand Manager i Q-Meieriene.