Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Mobiltelefon og nettbrett

Mange mobiltelefoner og nettbrett kan gjøres enklere å bruke ved å endre på innstillingene.

Smarttelefoner og nettbrett er en stor del av folks hverdag. Dette inkluderer også synshemmede. De aller fleste mobiltelefoner og nettbrett har skjermleser (syntetisk tale), forstørrelse og mulighet for fargeinvertering uten ekstra programvare. Dette åpner for nye måter å holde kontakten og være sosial på; ung eller gammel, blind eller svaksynt.

Laster inn video...

Kom i gang!

Når man bruker smarttelefon og har nedsatt syn, bruker man ofte telefonen på en annen måte enn fullt seende personer. Bruker man for eksempel en skjermleser vil telefonen lese opp det brukeren trykker på, og man må bekrefte valget ved å dobbeltrykke. Dette kan være uvant og litt vanskelig i starten, både for de med nedsatt syn og for venner og familie som ønsker å hjelpe dem.

SmartHjelp – få hjelp med smarttelefonen din

Noen ganger står man litt fast, uansett hvor god eller erfaren man er. Da er det supert å ha noen å ringe som vet hvordan synshemmede bruker smarttelefon, og kan gi gode råd og tips til hvordan du kommer videre.

SmartHjelp er en tjeneste som er støttet av Helsedirektoratet og Stiftelsen Dam og drives av MediaLT.
Tjenesten er åpen alle hverdager mellom 9 og 15. Du når oss på 45 1234 55.
Les mer om SmartHjelp-prosjektet her

Alternativer til smarttelefon

Hvis du ikke ønsker en smarttelefon, bør du finne en telefon hvor det er lett å skille mellom tastene og 5-tallet er merket tydelig. I tillegg er det viktig at skriften er så stor som mulig og at kontrasten er god på skjermen og tastaturet.

Nyttige ressurser

NAV driver nettstedet Kunnskapsbanken der de har samlet nyttig informasjon om forskjellige apper.

Blindeforbundets syn- og mestringssentre tilbys kurs i bruk av smarttelefon og annet IKT-utstyr.

Hos fylkeslaget ditt kan du få informasjon om hvilke opplæringstilbud og møtepunkter med fokus på smartteknologi som finnes i ditt område.

Hvordan styrke digital kompetanse hos synshemmede?

Statped har laget gode instruksjonsvideoer for både iOS og Android. Disse videoene er nyttige både i startfasen og som oppfriskning etter hvert.

Sist oppdatert: 25. oktober 2022