Nepal

Norges Blindeforbund er involvert i to prosjekter i Nepal, begge under rammeavtalen for 2020-2024 med Norad. Det ene prosjektet er et øyehelseprosjekt med kliniske aktiviteter og mål. Det andre prosjektet implementeres av vår samarbeidspartner og søsterorganisasjon i landet, Nepal Association of the Blind (NAB) og har en mer variert tematikk.

Nepal ligger mellom Kina og India, og huser store deler av Himalaya-fjellkjeden, mye tropisk skog og en mangfoldig befolkning på 30 millioner mennesker.

Øyehelseprosjektet

Norges Blindeforbund startet arbeidet med øyehelse i Nepal i 1998, da vi inngikk partnerskap med den nepalske øyehelseorganisasjon Nepal Netra Jyoti Sangh (NNJS). Fra 1998 til utgangen av fjoråret har 3 550 094 personer fått øyehelsetjenester gjennom prosjektet, og 243 547 øyeoperasjoner er utført.

I dag støtter vi tre av NNJS’ øyesykehus og ti øyesentre, som er tilknyttet sykehusene. Alle disse ligger omtrent sentrum-sør i landet, i det varme lavlandet, hvor det er tett jungel og bratte høyder. Det bor mye urfolk her og området er preget av fattigdom og enkle kår.

Det er til sammen åtte kirurger på de tre sykehusene, som bor på sykehuset der de jobber (noen med familiene sine). Blindeforbundet støtter sykehusene økonomisk slik at gratis øyeoperasjoner kan gjennomføres for de som ikke har råd til å betale. Vi bidrar med om lag 30 % av sykehusenes totale budsjetter.

Sykehusene sender ut regelmessige feltsykehus til avsidesliggende områder, der det bor mange eldre som ikke har råd eller helse til å reise inn til sykehusene. I 2023 ble 23 slike feltsykehus gjennomført. Feltsykehusene er svært effektive og en av legene våre satte rekord i februar 2022, da hun opererte 172 pasienter for grå stær på én dag på feltsykehus i en liten landsby. Sykehuset Rapti tilbyr også et treårig studium for å bli oftalmologisk assistent og startet i 2023 i tillegg utdanningsløp for å bli assisterende sykepleier.

Ved siden av formell opplæring som del av universitetsutdanningen driver prosjektet med opplæring av frivillige i lokalsamfunnet, og ledelsen og styret er svært aktive lobbyister inn mot de lokale helsemyndighetene. Dette lobbyarbeidet har også skaffet dem mye finansiell statlig støtte til bl.a. teknisk utsyr, vedlikehold og infrastruktur.

Resultater i 2023

I 2023 fikk over 290 000 mennesker konsultasjoner på sykehusene og sentrene, og prosjektet utførte over 20 000 øyeoperasjoner. Over 650 frivillige fikk opplæring i øyehelse. Disse frivillige inkluderer tradisjonelle medisinmenn-og kvinner i landsbyene, lokalpolitikere og helsearbeidere.

19 kvinner ble henvist til forskjellige typer oppfølging i løpet av året, da øyeskadene de fikk behandling for var tydelig påført av voldelige handlinger. Dette er et tema prosjektets ansatte tar på stort alvor: I 2023 arrangerte Øyehelseprosjektet møter med myndighetene i fem kommuner for å øke forståelsen om alvorligheten av vold mot kvinner. Prosjektet adresserte over 1000 mennesker i lokalsamfunnene i kampanjen “16 dager aktivisme mote kjønnsbasert vold”, for å promotere samarbeid for å få ned antallet slike tilfeller.

Sykehuset besøkte også 23 skoler i nærområdene og undersøkte til sammen 8773 elever i 2023. I tillegg skrev de over 57 artikler som ble publisert i lokale aviser og var på radioen med opplysninger om øyehelsetilbudet sitt.

Bilde Feltsykehus Nepal Operasjonssal
(Bildebeskrivelse: Bildet viser en bitte liten «operasjonssal» rigget opp på feltsykehus på en landsbyskole. To pasienter ligger på operasjonsbordene med lyseblå tøystykker over ansiktene. Legen opererer den ene med hjelp fra en sykepleier, og en annen sykepleier gir lokalbedøvelse til den andre pasienten. I bakgrunnen står en assistent og følger med. Alle helsearbeiderne har munnbind og hårnetting.)

Nepal Association of the Blind (NAB)

Norges Blindeforbund har jobbet med NAB siden 1998. Vi samarbeider med dem om et todelt prosjekt: En del omhandler politisk påvirkning og rettighetsarbeid, samt organisasjonsstyrking (av NAB sentralt og dets kontorer og lag på kommunenivå, distriktsnivå og provinsnivå).

Påvirkningsarbeidet er innholdsrikt og består blant annet av koordinering av komiteen som monitorerer implementeringen av CRPD i landet, og mangfoldige tematiske workshops med bl.a. utdanningsmyndighetene for å sikre inkludering av blinde og svaksynte i grunnskole, yrkesopplæring og i høyere utdanning. De har nylig fått gjennom at blinde skal kategoriseres som funksjonshemmede i kategori A hvilket betyr at de får et rødt ID-kort som gir tilgang på gratis helsetjenester på alle statlige sykehus og høyere økonomisk støtte / trygd.

NAB driver også et hostell i Kathmandu-dalen for unge, blinde kvinner. Her kan de bo trygt og tilrettelagt mens de jobber eller studerer i hovedstaden.

Den andre delen av prosjektet arbeider mest med rehabilitering (orientering- og mobilitetstrening, opplæring i braille o.l.) og tilrettelegging for inkluderende utdanning og arbeidsliv. Blindeforbundets støtte utgjør i underkant av 50 % av alle midlene til NAB.

Rehabiliteringsarbeidet foregår også i hovedstaden, men hovedsakelig i Gorkha, Dadhing og Tanahu (omtrent geografisk midt i landet). Her gjennomfører rehabiliteringsteamet med sine erfarne feltarbeidere, dør-til-dør undersøkelser, hjemmebesøk, og kurs på både egne kurssentre og lokallagets kontorer.

På kurssentrene er det mulig å overnatte så flere kurs varer i over to uker. Disse er gratis for medlemmer og inkluderer kost, losji og transport til og fra. Etter kurset oppfordres deltakerne til å ta i bruk kunnskapen for å generere en inntekt. De tilbys også rentefrie lån til å starte egen bedrift.

Kursene er i alt fra bambusstol-fletting, sying med symaskin, såpelaging, røkelse-laging og bakst, til husdyrhold, soppdyrking, birøkting, og opplæring i å spille musikkinstrumenter, samt i bruk av datamaskin og forskjellige IT-verktøy (her varierer nivået i tråd med utdanning og bakgrunn). Rehabiliteringsprosjektet distribuerer også hvit stokk til medlemmer, og diverse basisprodukter til dagliglivet, som tannbørster, håndsåpe, oppvaskmiddel og stekespader.

NAB er landets hovedleverandør av punktskriftbøker og har tette samarbeid med skoler som underviser blinde og svaksynte elever. Feltarbeiderne henviser blinde og svaksynte barn i skolealder til inkluderende skoler som har såkalte ressursklasser, der blinde og svaksynte kan lære punktskrift i tillegg til vanlig pensum.

Resultater 2023

I 2023 holdt NAB kurs for mange medlemmer: 233 fikk opplæring i politisk påvirkningsarbeid, 90 i menneskerettigheter, konvensjonen for funksjonshemmedes rettigheter og bærekraftsmålene, 222 i inkluderende utdanning, 251 i dagligdagse gjøremål, og 359 i forskjellige inntektsbringende aktiviteter. 107 fikk rentefritt lån for å starte opp egen bedrift.

332 deltok på diverse rehabiliteringsaktiviterer, som f.eks. å lære å gå med hvit stokk. 216 blinde og svaksynte ble utstyrt med hvit stokk i løpet av 2023.

25 nye blinde og svaksynte barn begynte i ressursklassene rundt i landet, gjennom henvisning fra NABs samarbeid med skoler og skolemyndigheter og inkluderende utdanning og 140 blinde og svaksynte barn fullførte skoleåret. 44 blinde og svaksynte unge fikk stipend for å studere på universitetsnivå.

I tillegg sjekket NAB synet til 5501 mennesker på “eye camps” / feltsykehus. 979 ble operert for grå stær på disse feltsykehusene.

Sist oppdatert: 15. mars 2024