Dag (54) mistet synet som ung voksen etter diabetes: - Jeg finner stor glede i jobben med å hjelpe andre på Hurdal syn- og mestringssenter

Den 14. november er det den internasjonale diabetesdagen. Diabetes er en folkesykdom, og en av senvirkningene er skader på netthinnen og svekket syn. Et stabilt blodsukker er viktig for å forebygge blant annet slike skader. Selv om vi har gode medisiner og hjelpemidler nå, er sykdommen fortsatt en stor belastning for enkeltpersoner, familier og samfunn.

13. november 2023

Portrett av Dag Nilsen

Dag Nilsen (54) bor i Skien med mannen sin, og jobber som kursmedarbeider på Hurdal syn- og mestringssenter. Han er en av mange som har blitt svaksynt etter senskader av diabetes. Synet sitt beskriver han som at han ser stjerner og en slags regnbue med masse blink. Han er også nattblind og mangler dybdesyn.

Dag husker godt at han som tenåring ble veldig tørst, og kunne drikke to liter melk om natta og måtte stadig tisse. Dette er vanlige symptomer på sykdommen. På helsekontrollen i militæret oppdaget de at han hadde diabetes type 1, og han ble lagt inn på sykehus. Dag var som ungdommer flest, glad i fest og moro, og det var ikke så mye informasjon om senskader på den tiden. Han var ikke flink nok å holde blodsukkeret stabilt, og tenkte ikke så mye på dette. Han merket først senskader ved at han liksom gikk på «skydotter», som er et tegn på nerveskader i føttene. I 2004 fikk han store problemer med synet, og tross mange operasjoner ble det varig skadet. Da en blodpropp gjorde ham blind på det høyre øyet, måtte han slutte på dagen i jobben som kokk på Glitreklinikken.

- Det var en tøff periode, men det nytter ikke å sitte i kjelleren og synes synd på seg selv. Livet må jo gå videre, og i grevens tid fikk jeg heldigvis kontakt med Blindeforbundet, sier han.

En stor glede å jobbe med å hjelpe andre

Dag fikk hjemmebesøk av en av Blindeforbundets rehabiliteringskontakter, og fikk råd og hjelp til veien videre. I perioden 2005-2006 hadde han stort utbytte av en rekke rehabiliteringskurs på Hurdal syn- og mestringssenter. Det gjorde godt å møte andre i samme situasjon som klarte seg bra og viste ham at dette kunne gå bra. Dag er veldig positiv, har mye humor, liker å snakke med folk og byr gjerne på seg selv. Han ble raskt oppfordret til å søke jobb som kursmedarbeider på Hurdal, og grep muligheten.
I 15 år har han hatt stor glede av å bruke egne erfaringer til å hjelpe andre som sliter med synstap. Selv da han måtte amputere først det ene, og så det andre beinet med 17 måneders mellomrom i 2020 og 2022, trosset han egen krise og var raskt tilbake på jobben, som han opplever som veldig givende.

- Det gir mening i alt å se så mye glede. Du ser skuldrene over hodet når de kommer, og når de drar har de fått nye venner, og skuldrene er på normalt nivå. Folk er kjempeglade fordi de har lært noe nytt og skjønner at det går an å leve et godt liv som svaksynt, sier han.

Portrett Dag Nilsen

Dag kjenner igjen dette fra sine første kurs, og det er derfor han og de andre synshemmede kollegaene er der; for å gi støtte og hjelpe kursdeltakerne til ny mestring. For det er fullt mulig å lære seg å mestre daglige gjøremål på nye måter og leve videre med god livskvalitet, tross synstap.

Ta vare på helsa og sjekk synet

Synstap etter diabetes (Diabetes Retinopati) er den viktigste enkeltårsaken til at personer i yrkesaktiv alder i vestlige land mister synet, helt eller delvis. I Norge har ca. 230.000 personer diabetes. Rundt 28.000 av disse har type 1-diabetes. Mange vet ikke at de har type 2-diabetes, og undersøkelser tyder på at det totale tallet i Norge kan være mellom 300.000 og 400.000, når de udiagnostiserte er tatt med. Er du unormalt tørst og tisser mye, kan det være et tegn på diabetes, og da er det viktig å kontakte lege. Dag er opptatt av å få frem at livet går ikke nedenom og hjem selv om man mister synet og beina. Han oppfordrer alle til å ta vare på helsen sin, for det er så lite som skal til før den svikter.

- Det er så viktig at vi snakker åpent om risikoen for senskader, og at alle med diabetes forstår hvor viktig det er å holde et stabilt blodsukker og sjekker synet jevnlig, sier han.

Les mer om Diabetes retinopati.