Tilgjengelighetsdagen 2023: Svaksynte og blinde står fast i køen!

– Jeg syns det er kjempefrustrerende å ikke kunne gjøre det alle andre kan gjøre, fordi køordningssystemer er utformet på en måte som jeg ikke kan bruke, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder samfunnskontakt i Norges Blindeforbund, som selv er sterkt svaksynt.

16. oktober 2023

Portrett av Sverre Fuglerud

Sverre Fuglerud, seksjonsleder samfunnskontakt i Norges Blindeforbund. Foto: Tom-Egil Jensen.

I en undersøkelse, gjennomført av Respons Analyse på vegne av Norges Blindeforbund, kommer det frem at kun 1 av 10 blinde kan bruke kølappautomater selv. Blant sterkt svaksynte er andelen 4 av 10.

– Automater kan for eksempel gjøres brukbare for synshemmede ved å ha en opplesingsfunksjon, og dette vet vi finnes, sier Fuglerud som forklarer utfordringene synshemmede møter i køsystemer videre:

– Du må først finne kølappautomaten, så finne ut hvilket nummer du har trukket og når det er din tur. Til sist må du gå til riktig luke for betjening. Når det ikke er tilrettelagt med ledelinjer eller automater som synshemmede kan bruke, så opplever mange at de ikke har kontroll og det er veldig ubehagelig i slike situasjoner, sier Fuglerud.

Tilgjengelighetsdagen

Mandag 16. oktober er det Blindeforbundets tilgjengelighetsdag. Hvert år retter forbundet søkelyset mot utfordringer i samfunnet, og i år er det køsystemer som er tema.

Er omfattet av likestillings- og diskrimineringsloven

Automater må følge de regler og krav som er utformet for disse systemene, for at de skal bli universelt utformet og kunne brukes av alle. Automater er omfattet av likestillings- og diskrimineringsloven.

Definisjonen av automater i lovverket er vid og omfatter minibanker, køsystem, innsjekkingsautomater, betalingsterminaler, vareautomater med mer.

Norges Blindeforbund har laget en sjekkliste for hvordan man kan sørge for at en automat kan brukes av svaksynte og blinde.