Svaksynte Johan er sjeleglad for at han alltid har vært «mobil-idiot»

Faktisk har så mange som 1.430 innbyggere i Steinkjer synsproblemer. Johan Solheim ville ikke høre snakk om Blindeforbundet i starten, men ble etter hvert klar over alt de kunne hjelpe han med.

Tekst/Foto: Trine Binde Bratberg

– En moderne mobiltelefon er et veldig bra hjelpemiddel for meg. Jeg er sjeleglad for at jeg alltid har vært en mobil-idiot. Jeg har hatt mange mobiltelefoner som jeg har likt å bruke. Problemet for mange som blir svaksynt i moden alder, er at de ikke er vant til å bruke telefonen til annet enn å ringe.

Det sier 80 år gamle Johan Solheim i Steinkjer. For ca. 10 år siden fikk han AMD (aldersrelatert macula degenerasjon).

– Enkelt forklart er det forkalkning på øynene, noe som gjør at skarpsynet gradvis svekkes. Ti prosent av dem over 70 år har det. Det er den desidert mest utbredte øyesykdommen, sier Johan Solheim, som ikke ville bruke hvit stokk i starten.

Han ville heller ikke melde seg inn i Blindeforbundet. Slutte å kjøre bil hadde han heller ikke lyst til, men så forandret han mening.

– Man vil helst klare seg selv, men når man blir klar over hjelpemidlene som finnes, blir livet mye bedre.

Kom plutselig bil mot

Når det gjaldt bilkjøringen, sier han i dag at det var livsfarlig det han drev med.

– Når du opplever at det plutselig kommer biler mot deg, og det skjer ofte, må du slutte å kjøre bil. Det var jo livsfarlig! Jeg opplevde det noen ganger, men en gang jeg kjørte fra Søndre Egge til Sør-Beitstad, ble jeg skremt.

– Jeg svingte inn på veikanten og sa til kona at hun måtte kjøre. Det dukket jo plutselig opp biler på veien rett foran meg den dagen også. Der og da ble jeg ferdig med bilkjøring, men jeg vet at akkurat det oppleves veldig vanskelig for noen.

Flyttingen gjort alt enklere

For snart to år siden flyttet Johan og kona fra hus i Søndre Egge til leilighet på Elvebredden i Steinkjer.

– Vi hadde jo fantastisk utsikt i Søndre Egge, men det spilte liten rolle for meg. Jeg så ikke den lenger. For meg ble det veldig praktisk å bo i sentrum. Trives gjør jeg også – veldig godt.

Han sier det er umulig for han å se et ansikt.

– Der du nå sitter en halvmeter fra meg, ser jeg en slags runding der ansiktet er, men det er umulig å se hvem du er. Men jeg har litt sidesyn, og på grunn av det går det fint for meg å gå. Jeg går mye – ofte hver dag. Med hvit stokk. Jeg begynte med det da jeg fikk høre at folk trodde jeg hadde blitt overlegen.

Han ser ikke hvem han møter.

– Etter hvert har det blitt en del som sier hvem de er når jeg møter dem, og det er jeg glad for. Å måtte drive med quiz for å finne ut hvem jeg møter, er greit å slippe.

Meldte seg inn

Johan tok også til fornuft og meldte seg inn i Blindeforbundet. Det er lenge siden nå.

– Det løsnet skikkelig da jeg fikk snakke med en som kunne gi meg akkurat den informasjonen jeg trengte om hjelpeapparatet, nyttige hjelpemidler, kurs og aktiviteter, for det er tungt å finne ut av alt sjøl.

Han startet med å ta et grunnkurs over tre samlinger.

– Da fikk jeg hjelp med solbriller, som er viktig for svaksynte. Jeg fikk også hjelp til hvordan jeg kunne brukte telefonen skikkelig, og ikke minst kontakt med hjelpemiddelsentralen. Det var til veldig stor hjelp for meg.

Når det gjelder telefonen, får han for eksempel lest opp avisene via den.

– Jeg kan også laste ned alle lydbøker gratis fra «Lydhør» via den. Er man medlem i Blindeforbundet kan man det. Jeg ble også informert om «BookBites». Det er en utlåns- og leseapp som tilbys til norske bibliotek gjennom Biblioteksentralen.

Noen svaksynte er isolerte

E-poster klarer han så klart heller ikke å lese.

– Dem blir også lest opp for meg via en app på telefonen. Det samme gjelder andre ting jeg vil lese; tidsskrifter og brev. Til det bruker jeg noe som heter «Seeing Al». Hvis jeg får et brev, kan jeg få det lest opp vi appen.

Han sier teknologien har kommet veldig langt.

– Derfor er det synd at flere ikke benytter seg av den, men dessverre er nettopp teknologien en stor dørstokk for mange. Og på grunn av det er det flere svaksynte som blir isolerte. Selv er jeg som sagt sjeleglad for at jeg alltid har vært mobil-idiot, som jeg kaller det, sier Johan, som i likhet med mange andre strittet imot da det ble snakk om å kontakte Blindeforbundet.

– I dag er jeg leder for Blindeforbundets lokallag i Steinkjer. Jeg er også med i tilgjengelighetsutvalget i Trøndelag. Vi undersøker tilgjengeligheten for blinde og svaksynte. Vi har blant annet blitt invitert til kjøpesenteret Amfi i Steinkjer for å si hva som kunne vært bedre for oss der. Det er vi glade for, for universell utforming for oss svaksynte er viktig.

Artikkelen har tidligere vært publisert i Steinkjer Avisa

Sist oppdatert: 22. mai 2023