Yoga er en kilde til positiv energi

Da Birgitta Fjogstad, 78 år, fikk våt makuladegenerasjon for over 20 år siden, tok hun det med fatning.

Tekst og foto: Ingrid Stephensen

– Jeg bestemte jeg meg for ikke å bli deprimert. Heldigvis har jeg et lyst sinn og det hjelper meg i hverdagen, forteller Birgitta.

Birgitta er glad i farger, her med grønn genser og en rød blomst i håret.

Birgitta bor i et vakkert hus på Nesodden i landlige omgivelser nær sjøen. Utenfor huset står krukker med blomster. Hun elsker farger noe som hjemmet hennes bærer preg av. Selv kler hun seg alltid fargerikt. Hun boltrer seg i farger.

Farger gir positiv energi

-Jeg må omgi meg med farger. Farger gir meg energi. Hvitt, grått og sort finnes ikke i min garderobe, sier Birgitta som er opptatt av å ha det pent rundt seg.

På veggene henger malerier. I en hylle har hun figurer fra reiser verden rundt. For Birgitta elske å reise og er en globetrotter. Hun har besøkte mange land: Kina, Nepal, Afrika, India og Peru for å nevne noen.

Hun kan fortelle at det som har gjort mest inntrykk er Machu Picchu i Peru. Byen som ble bygget i det 15. århundre under Inkarikets storhetstid og som i dag anses som ett av verdens syv underverker. Inkaruinene betraktes som hellig. - For et magisk sted. Jeg glemmer aldri den opplevelsen, forteller Birgitta.

Selv om synet hennes er svekket, kommer hun til å fortsette å reise. To ganger i året reiser Birgitta til Solgården i Spania. Det gir henne energi i tillegg til helsegevinst.

Blindeforbundet beriker livet

Diagnosen endret livet hennes. Hver sjette uke måtte hun reise fra Nesodden til Ullevål sykehus for å få sprøyter i øynene. Dette stagget utviklingen av den våte maculaen, etter mange år har den nå blitt tørr. Behandlingene på sykehuset er nå avsluttet.

-Øyelegen på Ullevål sykehus nevnte at jeg burde melde meg inn i Blindeforbundet. Det gjorde jeg, og det har jeg aldri angret på. Jeg er så glad for det valget, det har beriket livet mitt, sier Birgitta.

-Takket være Blindeforbundet lever jeg et aktivt og meningsfylt liv, legger hun til. Forbundet har en rekke flotte kurstilbud og aktiviteter, der vi lærer å leve med svekket syn samt å mestre en endret hverdag, sier Birgitta som har deltatt på mange kurs.

På kurs i regi av Blindeforbundet har hun blant annet lært seg yoga, som hun praktiserer hjemme. Ved aktiv bruk av pust og oppmerksomt nærvær bidrar yoga til økt konsentrasjon, avspenning og positiv energi. I tillegg gir det fysiske helsegevinster som økt styrke, balanse og smidighet, noe som er utrolig viktig når synet svikter.

Birgitta Fjogstad sitter på knærne på gulvet og trener yoga.

Foredrag om litteratur synes hun er veldig interessant, for hun er glad i å lese. Hun liker både romaner og faglitteratur.

-Men jeg lytter mest til lydbøker nå, for jeg synes det er slitsomt å lese bøker og aviser på papir.

Å se positivt på livet

Birgitta har opplevd mye sykdom. Et slag for nesten 20 år siden rammet henne hardt, men tross dette klarte hun å beholde ditt gode humør.

- Da jeg fikk slag, skulle jeg være tre uker på Sunnås sykehus, men jeg var der i nesten tre måneder. Jeg skapte så god stemning blant pasientene at sykehuset ønsket å beholde meg, sier hun og smiler. Veldig mange av pasientene slet med angst og uro. Noen satt stille i en krok for seg selv og var deprimerte. Å få dem til å komme ut av depresjonen betydde mye for meg, forteller Birgitta.

- Jeg har aldri vært deprimert eller gravd meg ned i tunge tanker, jeg ser lyst på tilværelsen og synes livet er meningsfylt.

Sist oppdatert: 8. desember 2022