Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Brenner for matematikken

─ Man blir jo ofte glad i det man føler seg flink i.

Tekst: Thea Bårdsdatter Foslie. Foto: Privat

Slik begrunner William Skauen (20) den litt over gjennomsnittlige interessen sin for tall og matematikk. Askermannen, som nå bor og studerer i Oslo, har alltid vært dratt mot faget. Nå tar han en bachelorgrad i matematikk og informatikk.

─ Jeg har alltid vært rimelig flink i det fra barneskolen av, men interessen tok skikkelig av på ungdomsskolen. Det er nesten mer en hobby enn et studie. Jeg sitter ikke og leser hele dagen selvfølgelig, men jeg kan fort finne på å lese et mattespørsmål på en spørsmålsside på internett når jeg sitter på toget, uten at det nødvendigvis er i forhold til studiet. Bare fordi det er interessant, forteller han.

William mes skolesekk i gmørkesolbriller på vei til sin første skoledag.

Første skoledag: William har alltid vært skoleglad og matte ble raskt favorittfaget.

Hatet øyedråper

Man legger ikke merke til det med en gang, men hvis man titter etter kan man se en bitte liten, hvit lapp i det høyre øyet til William. Den holder et dren på plass. Drenet ble operert inn da William var syv år for å hjelpe på trykket i øyet hans. Han har nemlig glaukom.

─ Men det var ikke glaukomen som var hovedproblematikken da jeg ble født. Den kom litt etter hvert, forklarer han.

Da William kom til verden var han tilnærmet blind. Han hadde noen urenheter i øyet som gjorde at han ikke kunne se.

─ Det var fryktelig mange operasjoner i en periode fra jeg ble født til jeg var rundt syv år. Men de fikk operert ut dette ugjennomsiktige som forstyrret synet. Så kom glaukomen, og operasjonen hvor de puttet inn drenet var en av de siste, sier han.

Han har også brukt øyedråper for å kontrollere trykket i øynene, nærmest så lenge han kan huske. Noe han som liten gutt ikke alltid var like glad i.

─ Jeg hatet øyedråper da jeg var barn. Det var et overtalelsesprosjekt for foreldrene mine.

Klar oppfordring

William ser ikke så mye på det venstre øyet, men han kan se farger og lys, selv om det er veldig tåkete. På det høyre øyet har han cirka 25 prosent syn. Allikevel bruker han nesten ingen hjelpemidler når han studerer.

─ Jeg bruker stort sett de vanlige bøkene som hører til studiet. Jeg må jo selvfølgelig holde de veldig nærme ansiktet, men jeg synes egentlig det har gått fint. Jeg har brukt lydbøker i enkelte emner, men foretrekker de vanlige papirbøkene i matteemnene. Noe av grunnen til dette er alle formlene, som jeg synes blir lettere å få med seg på papir enn på lyd.

Selv om han ikke benytter seg av noe særlig tilrettelegging selv, er han opptatt av synshemmede elever og studenters rett til universelt utformede læremidler og undervisning. William er nestleder i region Øst i Norges Blindeforbunds Ungdom (NBfU) og sitter også i sentralstyret til organisasjonen, som blant annet jobber med denne tematikken.

─ Universell utforming av læremidler er en sak NBfU har jobbet med lenge, og som vi vil fortsette å jobbe med. Vi har også punkter om det i både målplanen og prinsipprogrammet vårt.

Og han har en klar oppfordring til andre unge som har en synsnedsettelse;
─ Meld dere inn i NBfU!

Sjakk og gaming

Når han ikke leser matte eller jobber for Norges Blindeforbunds Ungdom er det gjerne dataspill som fyller tiden til William. Det er strategispill som er favoritten.

─ Jeg har spilt en del Stellaris det siste året. Det er et sci-fi strategispill som foregår i rommet. Det er ganske komplisert og tar fryktelig lang tid. Når du først begynner, kan det fort ta 40 timer å bli ferdig med en runde. Så det er jo ikke helt sunt å sitte og spille det hele tiden.

Kanskje ikke så rart at han er en god sjakkspiller også. Det er jo ingen tvil om at strategi er et av hovedelementene i sjakkspillet. I NM i sjakk for synshemmede i 2021 og 2022, kom William på første plass i sin klasse. Om det er mattetalentet som gjør at han stiller sterkt her er han usikker på.

─ Det er jo kanskje en forbindelse der, men jeg vil ikke si at det er så stor kobling mellom sjakken og matten egentlig. Dessuten var det i C- og B-klassen jeg spilte. Hadde jeg spilt i A-klassen hadde jeg ikke vunnet, presiserer han og understreker at han definitivt er bedre i matte enn i sjakk.

Sist oppdatert: 1. juni 2023