Grønn stær - sykdommen som kan gjøre deg blind uten at du merker det

I anledning verdens glaukom-uke i mars i år, gjennomførte vi, i samarbeid med Specsavers Optikk, en undersøkelse om hva folk vet om grønn stær*.

Tekst: Norges Blindeforbund

De fleste hadde hørt om grønn stær (glaukom), men de færreste – kun fire prosent av befolkningen – visste at grønn stær faktisk er en øyesykdom med få symptomer.

Undersøkelsen viste at godt over halvparten av nordmenn tror at man selv kan oppdage øyesykdommen grønn stær og at øyesykdommen gir tydelige symptomer, som sløret syn, hodepine eller vondt i øynene.
Sannheten er at sykdommen ofte er symptomfri og kommer snikende. Du kan i verste fall bli blind om sykdommen ikke behandles i tide.

- Vi henviser jevnlig kunder uten symptomer videre til øyelege, med mistanke om grønn stær basert på funn i synsundersøkelsen. Det er 75 000 som behandles for grønn stær i Norge, men mørketallene er høye og rundt halvparten av glaukomtilfellene vil til enhver tid være uoppdaget, sier optiker Trine Johnsen i Specsavers.
Portrett av fagsjef og optiker Trine Johnsen i Specsavers Norge

Fagsjef og optiker Trine Johnsen - Specsavers Norge

Oppdages grønn stær for sent kan synet allerede ha fått uopprettelig skade. En av tre nordmenn (32%) vet ikke at grønn stær faktisk kan ha et så alvorlig utfall som blindhet.
Det er dessverre ikke uvanlig at grønn stær er langt fremskreden før den blir oppdaget, men regelmessige synsundersøkelser kan forhindre at sykdommer får utvikle seg i det skjulte.
Blindeforbundet jobber kontinuerlig med opplysningsarbeid og bistand til forskning for å unngå unødig blindhet, og maner folk til å sjekke øynene minst like ofte som man sjekker tenner eller resten av kroppen.

- Uten behandling kan grønn stær faktisk føre til at man mister synet, forteller Dr. Inga Britt Kjellevold Haugen, forskningssjef i Blindeforbundet. Sykdommen utvikler seg ofte langsomt. En enkel måte å forebygge synshemming på er rett og slett å la optiker eller øyelege sjekke øynene dine annethvert år, eller oftere hvis andre omstendigheter tilsier det, fortsetter hun.

Portrettbilde av forskningssjef i Norges Blindeforbund, Inga Britt Kjellevold Haugen.

Inga Britt Kjellevold Haugen, forskningssjef i Norges Blindeforbund

Hvordan finne ut om man har grønn stær?

Grønn stær kan blant annet knyttes til forhøyet trykk i øyet. Forhøyet trykk kan skade synsnervene og resultere i blinde områder i synsfeltet.

Optikere måler trykk og sammen med andre undersøkelser kan de få mistanke om grønn stær, hvorpå de henviser videre til øyelege for endelig diagnose og behandling. Behandlingen vil som regel være daglig bruk av øyedråper, sammen med regelmessige undersøkelser. Det er også mulig å behandle grønn stær kirurgisk og med laser. Grønn stær er en kronisk sykdom, men tidlig og riktig behandling kan bremse eller stoppe synsskaden.

Grønn stær oppstår vanligvis ikke før etter at man har fylt 40 år, og forekomsten av grønn stær er lik hos menn og kvinner. Risikoen for å få sykdommen stiger med alderen, og er i Norge på cirka 8 % gjennom hele livet. Risikofaktorer for grønn stær er blant annet:

• Arvelighet: Personer med foreldre eller søsken som har grønn stær
  • Alder
  • Stor grad av nærsynthet
  • Forhøyet trykk i øyet eller okulær hypertensjon (OHT)
  • Personer av afrikansk-karibisk opprinnelse
  • Personer med øyeproblemer forårsaket av diabetes

I sjeldne tilfeller kan man få akutt grønn stær, som gir symptomer som smerter i øynene, kvalme, hodepine, rødt øye, og dette må behandles umiddelbart.

*Nettbasert undersøkelse utført av Ipsos på vegne av Norge Blindeforbund og Specsavers. Målgruppe: befolkningen i Norge over 18 år. Feltperioden var 8. – 14. mars 2023

Sist oppdatert: 1. juni 2023