Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Om noen år kan du kanskje teste synet i en bilsimulator

Håpet er at du i fremtiden kan ta synstest i bilsimulator for å sikre deg førerkortet. Mye arbeid gjenstår, så du må trolig smøre deg med tålmodighet.

Tekst: May Britt Haug | Foto: Inger Aanesland

Moderne teknologi og erfaring gjør at det nå forskes på om bilsimulator kan bli en del av synstesting ved førerkort. Men vi må smøre oss med tålmodighet.

Forsker på syn og kjøreegenskaper

Øyelege Øystein Kalsnes Jørstad ved Øyeavdelingen på Oslo universitetssykehus forsker blant annet på syn og kjøreegenskaper og de synskravene som stilles til å få førerkort.

Godt nok syn er naturlig nok viktig når du skal kjøre bil. Det stilles derfor minstekrav til synsstyrke (visus) og sidesyn (synsfelt).

- Vi ønsker et regelverk som er godt faglig begrunnet, og der pasienten får en ordentlig og rettferdig behandling av om de kan beholde førerkortet ved sykdom som svekker synet, sier Jørstad.

Jørstad og kollegene har vært med på å utvikle en ny synstest til dette formålet. Den har fått navnet European Driving Test (EDT), og er den første synsfelt-testen som følger de felles europeiske førerkortkravene til sidesyn.

Ønsker å si noe om faktisk kjøreevne

Men en ny test er ikke nok; det er også behov for kunnskap om hvor grensen skal gå mellom et bestått og ikke-bestått testresultat. Derfor ønsker Jørstads forskningsgruppe å ta testingen ett skritt videre ved å teste synet til en stor gruppe pasienter i en moderne og teknisk avansert bilsimulator. Målet til forskningsprosjektet er at pasienter med svekket sidesyn kan få en bedre vurdering av om helsekravene til førerkort er oppfylt.

- Vi sitter på vårt kontor og tester pasientene våre, når det vi egentlig ønsker å si noe om er pasientens faktiske kjøreevne, sier Jørstad. Den nye bilsimulatoren er et veldig godt supplerende verktøy til dette formålet.

Kjøreopplæring i bilsimulator

Jørstad samarbeider med Way trafikkskole, et norsk teknologiselskap som allerede tilbyr kjøreopplæring i en avansert bilsimulator. Simulatoren inkluderer en ekte bil som er rigget om til en avansert datamaskin. Rundt bilen er det et 360 graders lerret som viser veien du skal kjøre fra alle vinkler. Teknologien som brukes er avansert, og oppfatter alt du som sjåfør foretar deg; om du titter i speilene, holder fartsgrensen, girer eller ei, og hvordan blikket ditt fokuserer og hva du eventuelt overser i bildet.

Øystein og Ellen foran en av trafikkskolens bilsimulatorer

Forsker Øystein Karlsnes Jørstad og Ellen Einarsen ved Way trafikkskole foran en av trafikkskolens bilsimulatorer. Sammen skal de forske på om bilsimulator kan brukes til synstest ved førerkort.

Mye arbeid gjenstår

Arbeidet er i sin spede begynnelse, og mye gjenstår før pasienter kanskje kan sette seg inn i en bilsimulator og ta en førerkort-synstest på den måten. Jørstad mener simulatorene har et stort potensial i og med at testing på kontoret ikke alltid kan avgjøre pasientens faktiske kjøreevne, men understreker at det er alt for tidlig for at simulatoren kan brukes som en formell test av helsekravene til førerkort. Synsfeltutfall er hovedfokus i første omgang, men andre faktorer som påvirker kjøreevne kan en ta inn etter hvert, slik som dobbeltsyn, tåkesyn og kontrastsyn.

Vinnere i innovasjonskonkurranse

Forskningssamarbeidet vant Oslo Universitetssykehus innovasjonskonkurranse for 2022, og prosjektet har fått økonomisk støtte fra Norges Blindeforbunds forskningsfond.
Leder i Norsk Glaukomforening, Charlotte Deijenberg, er begeistret for forskningsarbeidet som er startet. For hennes medlemsgruppe er det mange som får problemer med synskravene til førerkort, og da kan en simulatortest i fremtiden være til nytte.
- Dette prosjektet er svært viktig. Målet er å kunne få en realistisk målemetode, kombinert med simulatortest, sier hun.

Har du mistet førerkortet på grunn av redusert synsfelt?

Oslo Universitetssykehus og St. Olavs Hospital søker deltagere med redusert synsfelt til testing i kjøresimulator

Øyeleger og forskere ved Oslo universitetssykehus ønsker å komme i kontakt med personer som er 75 år eller yngre og som har mistet førerkortet som følge av et redusert synsfelt. Forskningen gjennomføres som et samarbeidsprosjekt med St. Olavs Hospital i Trondheim og WAY trafikkskole. For å kunne delta i studien skal deltagerne bestå noen hukommelses- og oppmerksomhetstester. De deltagerne som blir inkludert i studien vil deretter kjøre 4 kjøreturer av 10 minutter i en trafikksimulator.

Personer som ønsker å delta, har mistet førerkortet grunnet et redusert synsfelt og ellers oppfyller helsekravene til førerkort, kan melde sin interesse ved å sende en epost til lege Thea Melsen Sudmann THESUD@ous-hf.no ved øyeavdelingen på Ullevål sykehus.

Sist oppdatert: 14. februar 2023