Rune visste ikke at han hadde grønn stær – bare tilfeldigheter gjorde at det ble oppdaget

Rune Bang (53) er ansatt i Blindeforbundet, men det har egentlig ikke noe med denne saken å gjøre, for øyesykdommer rammer ofte helt tilfeldig, uten at det handler om at det er arvelig og det handler i hvert fall ikke om hvor du jobber.

Det som det oftest handler om, er alder. Runes historie er sånn sett ikke unik, den belyser bare at grønn stær, eller glaukom som den heter på fagspråket, kan komme med alderen, og det er en snikende sykdom som det er nærmest umulig å oppdage på egenhånd.

-Det var bare tilfeldigheter som gjorde at det ble oppdaget, sier Rune.

For cirka tre år siden bemerket sønnen til Rune at faren hadde problemer med å lese, for eksempel skilt når de var ute og gikk.

Rune var litt nærsynt fra før, så etter bemerkningen fra sønnen så tenkte han at det rett og slett bare var på tide å ta en synssjekk og oppdatere brillene. Rune bestilte en time hos optiker. Men det ble mer enn en vanlig synssjekk.

-I tillegg til vanlig synssjekk, tok optikeren også en scanning av netthinnen, forteller Rune. Her oppdaget de at noen nervetråder lå halvveis i klem, og at trykket på øynene var relativt høyt – et trykk på 20 mmHg på begge øynene.

Dette måtte sjekkes nærmere. Rune ble henvist til øyelege, som gjorde en grundigere undersøkelse av øynene og satte diagnosen grønn stær.

-Jeg skjønte det var noe gærent da øyelegen spurte om det var noen øyesykdommer i familien. Grønn stær er jo ofte en arvelig sykdom, men ingen i familien min har hatt dette. Så jeg tenkte aldri på at jeg kunne ha det selv, men det var altså diagnosen jeg fikk. Jeg har jo skjønt i ettertid at nærsynthet kan også være en risikofaktor.

Øyelegen skrev ut øyedråper med en gang, som Rune må ta hver kveld. Øyedråpene har den effekten at de senker trykket i øyet.

Rune går nå til fast oppfølging hos øyelege. Behandlingen ser så langt ut til å hjelpe godt, for i dag er synet til Rune tilnærmet normalt. Trykket på øyet har gått ned og stabilisert seg på rundt 15, så det er absolutt gode nyheter. Det eneste han opplever nå er at han kan være litt lysømfintlig.

I ettertid har Rune tenkt mye på hvor flaks det var at han tok turen til optikeren den gangen.

-Dette er en skummel øyesykdom, på den måten at man ikke merker noen symptomer selv. Den kommer snikende, og blir den ikke oppdaget i tide kan det virkelig på konsekvenser for synet. Så jeg oppfordrer alle på min alder å sjekke synet jevnlig. Selv om du ikke merker noe, sjekk synet og øynene. Det er en billig forsikring sammenlignet med hva utfallet kan bli.

Inga Britt på taket av Sporveisgaten 10. Uskarp bakgrunn.

Forskningssjef i Norges Blindeforbund, Dr. Inga Britt Kjellevold Haugen, er enig i Runes anbefaling.

- Det beste man kan gjøre for å beskytte synet, er å få synet og øyehelsen sjekket regelmessig. Det er vanlig at trykket i øynene blir målt hos øyelege eller optiker fra og med førtiårsalderen. Ofte blir det også tatt bilder av netthinnen slik at man kan følge utviklingen på senere kontroller. Tilhører du en risikogruppe, som at du har grønn stær i nær familie, eller du for eksempel har øyeproblemer forårsaket av diabetes, bør du være spesielt nøye med regelmessige kontroller av øynene.

- Ekstra viktig er det å bli undersøkt hvis man opplever at ett eller begge øynene raskt blir smertefulle og røde, synet blir uklart eller dersom man ser ringer rundt lyspunkter (såkalt halo). Dette kan være tegn på at du trenger behandling raskt.

I dag finnes det heldigvis gode behandlinger som kan bremse eller stanse denne sykdomsprosessen. Og det forskes på stadig nye og bedre behandlingsformer. Det viktigste er likevel å oppdage sykdommen så tidlig som mulig for å bevare mest mulig syn, legger Haugen til - og å følge den behandlingen man har fått anbefalt.

Sist oppdatert: 14. februar 2023