Reisebrev fra Nepal: Feltsykehus er redningen for mange

Hundrevis av personer møtte opp da Rapti øyesykehus organiserte feltsykehus i landsbyen Kalimati i Nepal. Til sammen ble 94 personer operert for grå stær, og 718 ble undersøkt og fikk videre henvisning eller briller i løpet av dagen.

Tekst og foto: Lykke E. Stavnes

Rapti sykehus, som Norges Blindeforbund har støttet siden 1999, organiserer feltsykehus på forskjellige steder i provinsen en til to ganger i måneden. Lamahi og Bahudurgunj øyesykehus, som er del av samme Norges Blindeforbund-prosjekt, gjør det samme. Slik når de frem til svært mange eldre som ikke har råd eller helse til å reise til sykehuset for behandling.

Operasjon på feltsykehuset

Alle grå stær-operasjonene på feltsykehuset er helt gratis for pasientene.

lang kø av menensker utenfor feltsykehuset for undersøkelse

Etter registrering, synstest og undersøkelse, vises grå stær-pasientene inn på et rom bak et forheng, der det er senger, og medbrakt operasjonsutstyr. Etter bedøvelsen begynner operasjonen, som tar fem til ti minutter. Så hjelpes pasienten ut og en ny kommer inn.

De som opereres på sykehusene overnatter som regel en natt, før de undersøkes og får riktige briller om det er nødvendig. De får også med seg det de trenger til å behandle operasjonssåret i dagene fremover.

Pasienter som opereres på feltsykehus får ikke samme oppfølging, men får hvile noen timer, og beskjed om å ikke ta av plasterlappen før neste dag. De får også med seg øyedråper, medisin og det de trenger for å rense, samt instruksjoner om hva de burde gjøre og ikke gjøre de neste dagene. Dette kan være å unngå for støv og å slappe av mest mulig. Mange kan ikke lese, så instruksjoner gis muntlig. I Nepal er nesten syv millioner voksne analfabeter.

Skulle noen få komplikasjoner, er alle pasienter utstyrt med kontaktinfo til sykehuset og får dekket transport dersom det er behov.

Oppdaget øyetilstand

Bodhi Pun (70), som hadde hatt kløe og irritasjon i høyre øye i 1,5 år, benyttet seg av sjansen til å få sjekket øynene sine.

Bodhi Pun (70) i fargerike klær

Hun bor langt fra noen landsby på landet, i Dang-distriktet i Nepal. Hun har noen høns og geiter, men bor ellers alene. Mannen hennes er død og døtrene flyttet hjemmefra. Det var en fem timers gåtur fra huset hennes og til der feltsykehuset var satt opp, og den gåturen tok hun for å få undersøkt øynene sine.

Synstesten viste at hun fortsatt så godt, men at det høyre øyet hennes var rødt innerst mot nesen og at blodet spredte seg i retning av pupillen.

Bodhi Pun (70) blir undersøkt av lege

Dette er en tilstand som heter «pterygium», hvor en fortykkelse bestående av bindevev og små blodårer vokser innover hornhinnen. Den fører etter hvert til nedsatt syn som det blir vanskeligere og vanskeligere å kurere. Derfor insisterte øyelege-assistenten som sjekket henne, på at hun måtte dra til Rapti sykehus og bli operert så fort som mulig. Feltsykehuset opererer grå stær, men henviser andre mer kompliserte tilfeller, som pterygium, videre.

Bodhi Pun ble lovet gratis operasjon, og uken etter tok hun turen til Rapti sykehus. Her fikk hun gjennomført operasjonen, som var vellykket. Hun sliter ikke lenger med kløe og hun er veldig glad for at hun gikk til feltsykehuset i Kalimati og lot seg undersøke, siden hun nå er utenfor fare for videre komplikasjoner.

Internasjonalt arbeid og bistandsarbeid

Norges Blindeforbund har vært engasjert i bistandsarbeid for blinde og svaksynte siden 1978, les mer om det her.

Sist oppdatert: 27. oktober 2023