Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Samtreningskurs - førerhund

For å få tildelt hund og plass på et samtreningskurs, må du ha fått innvilget søknad fra Nav Hjelpemiddelsentral Hedmark. Har du ikke hatt førerhund tidligere og er over 70 år, må du først på forkurs.

Har du fylt 70 år, eller har du ikke hatt førerhund tidligere? Da kan du lese mer om forkurset her.

Norges Blindeforbunds førerhundskole arrangerer samtreningskurs flere ganger i året. Kurset varer i cirka tre uker og gjennomføres fortrinnsvis på Hurdal syn- og mestringssenter der førerhundskolen har en egen fløy med 14 rom, eget undervisningsrom og oppholdsrom på et plan.

I samme fløy er det også hunderom, og det er enkelt å gå direkte ut til lufteområdet med to store luftegårder. Det finnes også et eget rom hvor hunder kan bades og stelles.

På senteret kan hundene være med overalt (unntatt matsal) og under samtreningskurset er det viktig at du og hunden tilbringer mye tid sammen.

Samtreningen:

Individuell tilpasning av hunden til hver enkelt førerhundbruker, er et mål for førerhundskolen. Under kurset har brukerne en fast trener å forholde seg til, men bytte av trener kan forekomme dersom treneren ser at det er behov for det.

Det trenes i flere forskjellige disipliner. Bytrening, landeveistrening, skog og skogssti, og lydighetstrening. Ved trening i by vil du lære å gå en runde som senere i kurset benyttes til en godkjenningsprøve.

Førerhunden leder deg fram til fotgjengerovergangen og stopper der. Den går videre på din kommando.

Etter bestått godkjenningsprøve og kursslutt, reiser du hjem med hunden og det utstyret du trenger for å kunne bruke den på hjemstedet ditt. En førerhundtrener kommer hjem til deg og legger opp ruter som du og hunden har behov for å kunne. Besøket kalles hjemstedtrening og varer i fem arbeidsdager. Oppfølging utover dette følger regleverket til Nav, men selvfølgelig er vi tilgjengelige på epost og telefon om det er noe du lurer på.

Sist oppdatert: 11. mai 2022