Førerhund – venn og hjelpemiddel

En førerhund er både et hjelpemiddel, en venn og et familiemedlem. Veien fra å være en søt valp til å bli topptrent førerhund er lang og innebærer en omfattende utdannelse.

Mange følelser ble satt i sving for familien Hammer-Olsen fra Skien, som har søkt den erfaringen de kan få om å leve som sterkt svaksynt/blind etter at sønnen Nohas synshemming ble kjent. For pappa Tommy var det veldig beroligende at man kan få en så god hjelper og en venn for livet i en førerhund.

Familien fikk en drømmedag på førerhundskolen i Vestby og fikk møte både valper, ferdig trent førerhund og førerhundbruker og førerhundtrener.

– Det er spesielt og kjempemoro å få oppleve dette, forteller mamma Linn rørt, etter å ha gått en runde i blinde med førerhunden Gan på hundeskolen Veiviseren i Vestby.

- Vi ønsker å gjøre Noah kjent og fortrolig med hunder, men vi gjør det i like stor grad for vår egen del. Å treffe noen som bruker førerhund og høre hvordan de jobber har vært helt fantastisk.

Førerhunden er ett av de beste hjelpemidlene en blind eller svaksynt kan få for å kunne leve et selvstendig liv. Hvert år ser rundt 100 førerhundkandidater dagens lys ved vår førerhundskole. Bestill førerhundkalenderen med de nydelige valpene – og støtt Norges Blindeforbunds førerhundarbeid som gir frihet og livsglede.

Møt Karianne og Ask

Karianne og førerhunden Ask

Hvordan skaffe/søke om førerhund

Før du kan søke om førerhund, må du ha fått innvilget og gjennomført et forkurs ved den førerhundskolen som arrangerer det. I inneværende anbudsperiode er det Lions førerhundskole og mobilitetssenter som har kursene, og etter endt forkurs, kan du søke om samtrening ved en førerhundskole.

Førerhunder har sin egen internasjonale dag:

Tips om hvordan du bør forholde deg til førerhunden og brukeren

Har du spørsmål?

Ta kontakt med Norges Blindeforbunds førerhundskole på: 23 21 50 00
Epost:

Hundeskolen Veiviseren AS på: 64 95 55 50/ 993 08 103.
Epost:

Vil din bedrift støtte førerhundarbeidet?

Kontakt oss på 70 04 55 44.

Vil du bestille førerhundkalender?

Trykk på denne linken for å bestille førerhundkalenderen.