Førerhund - venn og hjelpemiddel.

En førerhund er både et hjelpemiddel, en venn og et familiemedlem. Veien fra å være en søt valp til å bli topptrent førerhund er lang og innebærer en omfattende utdannelse.

Mange følelser ble satt i sving for familien Hammer-Olsen fra Skien, som har søkt den erfaringen de kan få som blind etter at sønnen Nohas synshemming ble kjent. For pappa Tommy var det veldig beroligende at man kan få en så god hjelper og en venn for livet i en førerhund.

Foreldrene var raske med å sende inn en søknad til Drømmetanken, som sammen med Blindeforbundet og Norsk Tipping ville gi et innblikk i livet som førerhundbruker.

– Det er spesielt og kjempemoro å få oppleve dette, forteller en rørt mor, etter å ha gått en runde i blinde med førerhunden Gan på hundeskolen Veiviseren i Vestby.

- Man går noen runder med seg selv som forelder når man blir satt i en situasjon hvor barnet ditt ikke kan se. Når det ble slik med Noah vil vi ha mest mulig informasjon, og vi vil lære alt vi kan.

- Vi ønsker å gjøre Noah kjent og fortrolig med hunder, men vi gjør det i like stor grad for vår egen del. Å treffe noen som bruker førerhund og høre hvordan de jobber har vært helt fantastisk.

Førerhunden er ett av de beste hjelpemidlene en blind eller svaksynt kan få for å kunne leve et selvstendig liv. Hvert år ser rundt 100 førerhundkandidater dagens lys ved vår førerhundskole. Bestill førerhundkalenderen 2017 med de nydelige valpene – og støtt Norges Blindeforbunds førerhundarbeid som gir frihet og livsglede.

Hvordan skaffe/søke om førerhund

Før du kan søke om førerhund, må du ha fått innvilget og gjennomført et forkurs ved den førerhundskolen som arrangerer det. I inneværende anbudsperiode er det Lions førerhundskole og mobilitetssenter som har kursene, og etter endt forkurs, kan du søke om samtrening ved en førerhundskole.

Tips om hvordan du bør forholde deg til førerhunden og brukeren

Har du spørsmål?

Ta kontakt med Hundeskolen Veiviseren AS på: 64 95 55 50/ 993 08 103.
Epost:

Vil din bedrift støtte førerhundarbeidet?

Kontakt oss på 70 04 55 44.

Vil du bestille førerhundkalender?

Trykk på denne linken for å bestille førerhundkalenderen.