Arbeidsliv og karriere

Retten til arbeid er en del av menneskerettighetene og er forankret i flere FN konvensjoner og i Menneskerettighetsloven. I praksis er det likevel mange som faller unødvendig utenfor arbeidslivet

Ca 100 000 mennesker med funksjonsnedsettelse ønsker seg inn i arbeidslivet. Mangel på universell utforming, individuell tilrettelegging og fordommer utgjør store hindre for økt arbeidsdeltakelse.

Blindeforbundet og forskningsmiljøene Norce og Norsk Regnesentral har i perioden 2020-2022, med økonomisk støtte fra Bufdir, innhentet økt kunnskap om barrierer synshemmede møter i arbeidslivet. Målsetningen for prosjektet har vært å bidra til økt arbeidsdeltakelse og mindre diskriminering av personer med funksjonsnedsettelse generelt, og synshemmede spesielt. Prosjektet har produsert tre rapporter og en video.

For blinde og svaksynte personer er det fullt mulig å arbeide. Det finnes flere offentlige støtteordninger for deg som ønsker å få eller beholde en jobb. Likestillings- og diskrimineringslovens paragraf 22 sier:

«Arbeidstakere og arbeidssøkere med funksjonsnedsettelse har rett til egnet individuell tilrettelegging av ansettelsesprosess, arbeidsplass og arbeidsoppgaver, for å sikre at de kan få eller beholde arbeid, ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling samt utføre og ha mulighet til fremgang i arbeidet, på lik linje med andre.»

Virksomheter som har tegnet en samarbeidsavtale med NAV Arbeidslivssenter i fylket om inkluderende arbeidsliv (IA-avtale), kan søke NAV om inkluderingtilskudd. Tilskuddet er for deg som trenger å tilrettelegge arbeids- eller tiltaksplassen, og det er arbeidsgiver som søker om det.

Blindeforbundets tilbud

Norges Blindeforbund arrangerer karriereverksted for synshemmede i yrkesaktiv alder. Her drøftes tema som søknadsskriving, jobbintervjuer, hvordan du presenterer synshemningen for arbeidsgivere og lignende. Blindeforbundet har også en egen mentorordning for deg som ønsker en samtalepartner om ulike tema knyttet til arbeid. Mentorene er synshemmede i yrkesaktiv alder og er i faste, stabile arbeidsforhold. De kan dele av sine erfaringer og gi deg noen tips på veien mot arbeid. Kontakt oss om du vil snakke med en mentor!

Tilbud fra NAV

NAV har tilbud til synshemmede som ønsker seg jobb eller står i fare for å miste jobben de har. Kontakt med ditt lokale NAV-kontor for veiledning, se også NAV nettsider for oppfølging og tiltak for å komme i jobb.

Eksempler på tilbud fra NAV er:

NAV samarbeider med arbeidsmarkedsbedrifter for å bistå flere personer med nedsatt funksjonsevne i jobb. Arbeidsmarkedsbedriftene kan tilby ulike tjenester og tiltak. Eksempler kan være:

• Arbeidsforberedende trening
  • Oppfølging for synshemmede
  • Avklaring for synshemmede
  • Varig tilrettelagt arbeid

Se forøvrig forskrift om arbeidsmarkedstiltak hos regjeringen.no

Norges Blindeforbund tilbyr også bistand i forhold til arbeid, kontakt oss!

Sist oppdatert: 6. september 2023