Førerhund – venn og hjelpemiddel

En førerhund er både et hjelpemiddel, en venn og et familiemedlem. Veien fra å være en søt valp til å bli topptrent førerhund er lang og innebærer en omfattende utdannelse.

Mange følelser ble satt i sving for familien Hammer-Olsen fra Skien, som har søkt den erfaringen de kan få om å leve som sterkt svaksynt/blind etter at sønnen Nohas synshemming ble kjent. For pappa Tommy var det veldig beroligende at man kan få en så god hjelper og en venn for livet i en førerhund.

Familien fikk en drømmedag på førerhundskolen i Vestby og fikk møte både valper, ferdig trent førerhund og førerhundbruker og førerhundtrener.

– Det er spesielt og kjempemoro å få oppleve dette, forteller mamma Linn rørt, etter å ha gått en runde i blinde med førerhunden Gan på hundeskolen Veiviseren i Vestby.

- Vi ønsker å gjøre Noah kjent og fortrolig med hunder, men vi gjør det i like stor grad for vår egen del. Å treffe noen som bruker førerhund og høre hvordan de jobber har vært helt fantastisk.

Førerhunden er ett av de beste hjelpemidlene en blind eller svaksynt kan få for å kunne leve et selvstendig liv. Hvert år ser rundt 100 førerhundkandidater dagens lys ved vår førerhundskole. Bestill førerhundkalenderen med de nydelige valpene – og støtt Norges Blindeforbunds førerhundarbeid som gir frihet og livsglede.

Møt Karianne og Ask

Karianne og førerhunden Ask

Hvordan skaffe/søke om førerhund

Før du kan søke om førerhund, må du ha fått innvilget og gjennomført et forkurs ved den førerhundskolen som arrangerer det. I inneværende anbudsperiode er det Norges Blindeforbunds førerhundskole som har kursene, og etter endt forkurs, kan du søke om samtrening ved en førerhundskole.

Førerhunder har sin egen internasjonale dag:

• Hver siste onsdag i april er det førerhundens dag.

Tips om hvordan du bør forholde deg til førerhunden og brukeren

Har du spørsmål?

Ta kontakt med Norges Blindeforbunds førerhundskole på: 23 21 50 00
Epost: forerhund@blindeforbundet.no

Hundeskolen Veiviseren AS på: 64 95 55 50/ 993 08 103.
Epost: post@veiviseren.org

Vil din bedrift støtte førerhundarbeidet?

Kontakt oss på 70 04 55 44.

Støtt vårt arbeid

Din gave går til forskning og gode omsorgstilbud for mennesker som har mistet synet.

Sist oppdatert: 26. april 2023