Internasjonalt arbeid og bistandsarbeid

Norges Blindeforbund har vært engasjert i bistandsarbeid for og med blinde og svaksynte siden 1978. Menneskerettigheter, styrking av søsterorganisasjoner i partnerland, og øyehelse er i fokus. Til sammen er det utført over 300 000 øyeoperasjoner gjennom vårt internasjonale arbeid.

I samarbeid med Atlas-alliansen og med økonomisk støtte fra Norad er Norges Blindeforbund involvert i 14 prosjekter i syv forskjellige land. I tillegg støttes Den Afrikanske Blindeunionen (AFUB) og den internasjonale organisasjonen for forebygging av blindhet (IAPB).

Norges Blindeforbund er engasjert i bistandsprosjekter for blinde og svaksynte. Vi konsentrerer vår bistandsinnsats innenfor tre hovedsatsingsområder: Organisasjonsstyrking, utdanning / læring / rehabilitering, og øyehelse.

Vi jobber for at alle disse områdene skal være dekket innenfor et partnerland for å oppnå mest mulig synergi. I tillegg vektlegges alltid samarbeid mellom oss, lokal partner og landets myndigheter tungt, også etter at den økonomiske støtten fra Blindeforbundet har opphørt.

Les mer om de fire hovedkomponentene i Blindeforbundets bistandsarbeid.

Together for Inclusion (TOFI) - Mosambik og Etiopia 2019-2024

Programmet er et samarbeid mellom funksjonshemmedes egne organisasjoner (DPOer) og sivilsamfunnsorganisasjoner i Norge og seks afrikanske land. Blindeforbundet jobber i Etiopia og Mosambik, og vi er stolte av å lede organisasjonenes arbeid i Mosambik. TOFI er et viktig samarbeidsprosjekt som følger en hittil unik modell der DPOene er i førersetet.

Blindeforbundet lærer mye av dette arbeidet, blant annet nye metoder for å jobbe med inntektsgivende arbeid og vi får et større nettverk. I tillegg deler Blindeforbundet kompetanse på inkludering og hjelper samarbeidspartnerne våre å inkludere personer med synsnedsettelser i alle aktiviteter og tilbud. På denne måten når vi utrolig mange.

TOFI har tre komponenter, og kombinerer ekspertisen til de store sivilsamfunnsorganisasjonene med DPOenes spesialiserte, rettighetsbaserte tilnærming. Det er fokus på å bygge opp organisasjonskapasiteten til DPOene og skape varige samarbeidsrelasjoner mellom DPOene og NGOene. Disse skal lære av hverandre.

Det hele begynte i 2015 da Atlas-alliansen startet arbeidet med et inkluderingsopplæringskurs for norske sivilsamfunnsorganisasjoner. Målet var at disse store organisasjonene skulle bli mer inkluderende overfor personer med nedsatt funksjonsevne.

Dette likte norske myndigheter og det ble gitt en ekstrabevilgning i 2019 for å opprette et formelt samarbeid mellom DPOer og NGOer, nemlig TOFI. I 2020 ble det allerede utlyst ny TOFI-støtte, kalt TOFI 2 med oppstart i 2021. Etiopia var ikke med i TOFI 1, men kom med i TOFI 2.

Alle landene som er med i TOFI skal ha en norsk og en lokal DPO som «lead», altså den ledende og koordinerende aktøren i konsortiet for hvert land. TOFI har et eget resultatrammeverk hvor alle mål, resultater og indikatorer er strukturert for å oppnå hovedmålet om økt inkludering på de tre følgende tematiske områdene:

• Menneskerettighet og Organisasjonstyrking
  • Inkluderende utdanning
  • Økonomisk deltagelse

I TOFI-programmet i Etiopia og Mosambik jobber Norges Blindeforbund blant annet for at 31 offentlige skoler skal bli mer inkluderende og gi et bedre opplæringstilbud. Vi kurser over 1300 lærere, tilbyr opplæring i teknologiske hjelpemidler og påvirker myndighetene til å sette inkluderende utdanning på pensum for alle nye lærere.

Her finner du wordutgaven av presentasjoner for programmet på norsk og engelsk.
Her kan du laste ned PowerPointpresentasjonene på norsk eller engelsk.

Atlas Alliansens presentasjon til Norad i PowerPoint finner du her.

Janaia har stramme fletter, har på seg oransje singlet og fargerikt armbånd. Med et smil om munnen og en stolt mine viser hun frem skolearbeidet sitt. I bakgrunnen ser vi fem andre elever rundt et stort bord og en hylle bak bordet, der det står permer, bøker og to globuser

Janaia Amélia Guambe 7 år, from Beira, Mosambik er svaksynt. På bildet vises en mattetime hvor barna bruker bruskorker og skriver med pren og tavle i stedet for penn og papir.

Prosjekter i Afrika

Norges Blindeforbund har følgende prosjekter på det afrikanske kontinent:

Prosjekter i Asia

Norges Blindeforbund har følgende prosjekter på det asiatiske kontinent:

Øyehelse i verden

På verdensbasis finnes det om lag 1,1 milliarder mennesker med en form for synshemning. Blindhet er både en årsak til og en konsekvens av fattigdom. 90 prosent av verdens blinde bor i fattige land. De aller fleste av disse bor i sørlige Asia og Afrika sør for Sahara. 90 prosent av all blindhet kan enten forebygges eller behandles. 55 % av blinde og svaksynte er kvinner.

For å bekjempe blindhet i verden har Verdens helseorganisasjon (WHO) og International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB) jobbet siden slutten av 90-tallet med en ambisiøs handlingsplan for å redusere unødvendig blindhet og synshemninger med 25% innen 2019 - «Vision 2020: Right to Sight».

Dette initiativet gjorde en forskjell, og oppnådde først og fremst nye nivåer av forståelse for viktigheten av øyehelse globalt. Likevel, pga. befolkningsvekst og aldring, er forekomsten av blindhet nå høyere enn den var før begynnelsen av Visjon 2020. Den nåværende kampanjen «Love Your Eyes» har tatt stafettpinnen videre, samtidig som IAPB oppfordrer det internasjonale samfunnet til kraftig opptrapping av investeringer i øyehelse, for å snu utviklingen.

Norsk utviklingspolitikk er basert på FNs bærekraftsmål. Øyehelse, samt blinde og svaksyntes rettigheter, er tett knyttet til disse målene, særlig målene om å utrydde fattigdom (mål 1) og sult (mål 2), god helse og livskvalitet (mål 3), god utdanning (mål 4), anstendig arbeid og økonomisk vekst (mål 8) og mindre ulikhet (mål 10).

Det er en nær sammenheng mellom øyehelse og fattigdom. Over 90 prosent av funksjonshemmede barn i fattige land går ikke på skole. Retten til utdanning for blinde og svaksynte barn er en del av bærekraftsmål 4 som skal sikre grunnutdanning til alle barn. Det er også nær sammenheng mellom bærekraftsmålene og målene for vårt arbeid.

Internasjonale samarbeidspartnere

Norges Blindeforbund er med i Atlas-alliansen og får støtte av Norad

Støtt vårt arbeid

Din gave går til forskning og gode omsorgstilbud for mennesker som har mistet synet.

Sist oppdatert: 1. september 2023