Rehabilitering og habilitering

Rehabilitering betyr å trene opp igjen funksjoner man har hatt tidligere. Selv om synet svikter, er det fullt mulig å jobbe, trene, lage mat, bruke sosiale medier, lese bøker og nyte livet. Synsrehabilitering gjør deg i stand til å ha en aktiv hverdag som blind eller svaksynt.

Hva innebærer synsrehabilitering?

I synsrehabiliteringen vil synsfunksjonen din utredes. Det vil si at du sammen med fagpersoner kartlegger hva du i praksis ser, og hvordan du kan bruke restsynet du eventuelt har på best mulig måte. Dette blir utgangspunktet for opplæring i hvordan du kan løse dine daglige gjøremål ved hjelp av teknikker som kompenserer for synstapet. Tre områder er sentrale i synsrehabiliteringen;

• Aktiviteter i dagliglivet (ADL)
  • Mobilitet og orientering
  • Lesing og skriving

Aktiviteter i dagliglivet (ADL), vil si ferdigheter som gjør deg i stand til å leve et mest mulig selvstendig liv i hverdagen. Det kan for eksempel være å systematisere tingene i huset ditt, slik at det blir enklere å finne frem i klesskapet eller kjøkkenskuffen. det kan også være taktil merking av gjenstander eller bruk av synshjelpemidler.

Mobilitet og orientering innebærer trening i å finne frem i omgivelsene og komme seg fra sted til sted.

Når det gjelder lesing, vil noen kunne bruke hjelpemidler til å gjøre skriften større eller tydeligere. Mobiltelefoner og nettbrett har vært betydningsfullt på dette området. Hvis du ikke kan lese vanlig skrift, vil du få opplæring i punktskrift.

Det finnes også hjelpemidler til PC/MAC som kan lese opp det som står på dataskjermen.

Blindeforbundet har en rekke med rehabiliteringskurs. Mange som går på kurs hos oss sier at de får livskvaliteten og selvstendigheten tilbake. Du treffer andre i samme situasjon og det kan være til hjelp og støtte.

Habilitering

Habilitering betyr å trene opp funksjoner man ikke har hatt tidligere.

Våre habiliteringskurs er et tilbud til alle blinde og svaksynte. Habiliteringskursene holdes på våre syn- og mestringssenter i Hurdal, Evenes og på Solvik. Du kan delta på alle våre syn- og mestringssenter, uavhengig av hvor i landet du bor. Aktivitetene vil variere fra senter til senter, og du trenger ikke å ha deltatt på rehabiliteringskurs for å få plass.

Temaene er spennende og varierende, her er det noe for enhver smak! Vi tilbyr blant annet kurs i kroppsspråk, kunst og håndverk, hverdagsjuss og legater, Livsstyrketrening, skikurs, matkurs, vinkurs, stressmestringskurs, hagestell, havfiske og friluftsliv.