Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Synsforstyrrelser etter hjerneslag eller andre hodeskader

Hjerneslag er en skade der det har oppstått en forstyrrelse i blodtilførselen til hjernen. Over 60 prosent av dem som rammes opplever synsforstyrrelser. Man kan også få synsvansker etter andre hodeskader.

I Norge får om lag 12 000 mennesker hjerneslag årlig. Over 60 prosent av disse opplever ulike synsforstyrrelser som kan gi lese- og orienteringsvansker.

Symptomer og kjennetegn

Hjerneslag innebærer en forstyrrelse i blodtilførselen til hjernen på grunn av blodpropp eller hjerneblødning med påfølgende hjerneskade.

Det vanligste synsproblemet ved slag er synsfeltutfall som rammer evnen til å se til en av sidene, såkalt homonym hemianopsi. Utfallet kan også være i øvre eller nedre hjørne av synsfeltet.

Ofte merker man ikke at det er noe i veien med synet fordi hjernen ubevisst fyller inn de blinde flekkene, så man tror man ser et helt bilde.

Visuell neglekt kan være en annen konsekvens. Det er ikke et fysisk sansetap som synsfeltutfallet, men en redusert/manglende oppmerksomhet på gjenstander/mennesker i den ene synsfelthalvdelen.

Andre synsforstyrrelser etter slag er: Dobbeltsyn, lysømfintlighet, tørre/såre øyne, hallusinasjoner (ser syner) og svekket visuell hukommelse (gjenkjenner ikke ansikter, objekter, bokstaver).

Lignende synsforstyrrelser kan også oppstå ved andre hode- eller hjerneskader. Det kan skje som følge av for eksempel hjernesvulst, men også trafikkskade, fallskade, vold med mer. I hvilken grad synet påvirkes er avhengig av omfanget på skaden og hvor i hjernen skaden skjer.

Laster inn video...

Behandling og prognoser

Synsforstyrrelser etter hjerneslag avdekkes i liten grad og vies ikke mye oppmerksomhet i rehabiliteringsapparatet. Kartlegging av synsfunksjonen skjer gjennom avanserte tester i et samarbeid mellom øyelege, spesialist i hjerneskade, synspedagog og optiker. Dette er viktig for å få maksimalt utbytte av restsynet og for å planlegge tilpasning og trening. Synet betyr svært mye for resten av rehabiliteringen. Medisinsk behandling finnes ikke mot disse vanskene. Derfor blir pasientene ofte fortalt at det ikke er noe å gjøre.

Thore Strand (t.v.) og Sven Kaaven Andersen sitter i hver sin sofa på Hurdal syn- og mestringssenter

Thore Strand (t.v.) og Sven Kaaven Andersen traff hverandre på kurs for personer med hjernerelaterte synsvansker på Hurdal syn- og mestringssenter. Hør intervju med dem i Radio Z podkast på verdens hjerneslagdag 29. oktober 2020

Norsk forskning viser imidlertid at målrettet synstrening har en positiv effekt. Synstreningen består av ulike øvelser som trener øyemotorikk og muskulatur. Bruk av spesielle dataprogram, bokstavbrikker, plansjer, lysbilder og tekst-hjelpemidler gir økt kapasitet i synsfeltet og stødigere øyemuskulatur. Resultatet blir riktigere og raskere lesing, samt bedre orienteringsevne. Det er viktig å komme tidlig i gang med denne behandlingen for å oppnå best mulig resultat. For de med andre former for hode- og hjerneskader, kan en slik målrettet synstrening også ha en positiv effekt.

Ruth Kari sitter i sofaen

Ruth Kari (31) fikk livet snudd opp ned, etter et fall mot hodet. Rehabilitering ble avgjørende for få tilbake en aktiv hverdag. Les hennes historie her.

Møt Ruth Kari og hør henne fortelle om sine utfordringer (link åpnes i ny fane)

Ring oss

Hverdager 9-15

Arvelighet, forebygging og risiko ved slag

Hjerneslag kan skyldes både arv og livsstil. Personer med nære slektninger som har fått hjerneslag, har selv økt risiko. Hjerneslag kan også skyldes medfødte svakheter i hjernens blodårer.

Den best dokumenterte risikofaktoren for hjerneslag er høyt blodtrykk. Forhold som øker risikoen for blodpropp generelt vil derfor også kunne øke risikoen for hjerneinfarkt. Slike faktorer er røyking, høyt kolesterol, diabetes og overvekt.

Vil du lese mer?

Råd og tips om hverdagen med synsproblemer etter slag og andre hodeskader

Synsforstyrrelser etter slag og andre hodeskader kan skape store vansker i dagliglivet. For dem som får synsutfall, fører det ofte til at man ofte støter borti ting/mennesker. Mange synes de blir mer klumsete og usikre. Å skille trappetrinn fra hverandre blir vanskelig, man velter kanskje glass eller overser det som ligger i blindsonen på tallerkenen. I en tekst kan enkelte ord forsvinne. Omgivelsene synes gjerne det er rart at vedkommende ser potetene på tallerkenen, men ikke kjøttet. Det er et ikke-synlig synsproblem.

Enkle knep kan lette hverdagen for en som har lese- og orienteringsvansker: En rød strek langs høyre marg i boka, vil fortelle en med høyresidig synsfeltutfall at linja er slutt. Ved å dreie tallerkenen, kommer kjøttet til syne. Ommøblering og tilpasninger i hjemmet kan hjelpe den som bare ser til en side. Mange legger seg til kompenserende hodestillinger for å få øye på det som befinner seg i «blindsonen». Dette kan imidlertid føre til belastningsvansker. Trening av øyemotorikken vil være en bedre løsning.

Hjelpemidler

De som rammes av hjerneslag eller andre hodeskader kan ha nytte av spesiallamper med lysdemping, filterbriller mot lysømfintlighet, svaksyntoptikk (luper, elektronoptikk), forstørrende lese-tv og lydbøker. Noen kan ha nytte av hvit stokk eller førerhund for å enklere ta seg trygt fram. Mange av disse hjelpemidlene kan en søke om å få låne fra Hjelpemiddelsentralen i fylket. Snakk med synskontakten eller ergoterapitjenesten i din kommune.

Vårt firma Adaptor Hjelpemidler AS kan også skaffe deg produkter som kan gi deg en enklere hverdag.

Mange med synsvansker oppgir at smarttelefonen er det viktigste hjelpemiddelet de har. Med talefunksjon kan man benytte telefonen til å skrive og sende sms og e-post, benytte smarte apper, og surfe på Internett.

Vi arbeider for at du skal bli sett. Med din stemme kommer vi enda lenger

Kurs og grupper

Blindeforbundet har kurs og grupper for alle typer mennesker i alle stadier av livet. Vi har egne kurs for personer med ervervet hjerneskade (slag)

Møtet med andre

På Blindeforbundets kurs og grupper møter du andre som har de samme synsproblemene som deg og dyktige fagfolk. Det inspirerer til læring og mestring.

Verdens synsdag 2021: Webinar om synsvansker etter hjerneslag og andre hodeskader:

Laster inn video...

Sist oppdatert: 29. november 2023