Grå stær (katarakt)

Grå stær, eller katarakt, er den vanligste øyesykdommen, og de fleste over 70 år har grå stær i noen grad. Grå stær kan behandles med en enkel operasjon.

Symptomer og kjennetegn

Grå stær oppstår når øyelinsen blir stiv, ugjennomsiktig og gulaktig. Lyset slipper ikke godt nok i gjennom og synsproblemer oppstår. Grå stær gjør sjeldent vondt og er som regel en helt normal forandring av synet på grunn av alder. Man kan imidlertid være født med grå stær og tilstanden kan oppstå som følge av skade mot øyet.

Når man får grå stær, blir man av og til mer nærsynt og trenger derfor ikke lesebriller. Senere kan synet bli mer tåkete. Det blir krevende for øynene å tilpasse seg sterkt sollys og dermed vanskeligere å se ute enn inne, spesielt i sterkt solskinn. Blendingsproblemer i motgående trafikk er også vanlig. Man kan også få dobbeltsyn.

Symptomer, kjennetegn, arvelighet, forebygging, årsaker, behandling og prognoser

Arvelighet, forebygging og årsaker

Den vanligste årsaken til grå stær er aldring. Men man kan også få grå stær på grunn av sykdommer som diabetes, bivirkning av medisiner eller at linsen har blitt påført skader. Hvis man blir født med grå stær er det som regel på grunn av arv eller fordi mor hadde røde hunder når hun var gravid.

For å unngå grå stær bør du derfor

• mosjonere og spise sunt, så du unngår diabetes
  • bruke solbriller i sterk sollys og når du er på fjellet

Behandling og prognoser

Grå stær behandles gjennom en enkel operasjon som gjerne ikke tar mer enn 20 minutter. Øyekirurgen fjerner den gamle linsen i øyet, og bytter den ut med en ny i plast. De fleste får mye bedre syn etter operasjonen.

Bare omtrent fem prosent har behov for operasjon. Man opererer ikke med mindre den grå stæren gjør at du har problemer med daglige gjøremål. Ta kontakt med fastlege eller optiker, som kan gi deg henvisning til øyelege.

Forskning

Blindeforbundet støtter forskning som evaluerer effekt av tidlig operasjon hos spedbarn som er født med grå stær.

Hjelpemidler

Når man har grå stær, blir øynene gjerne mer følsom for sterkt lys og synet blir mer tåkete. Det finnes både mobiltelefoner og verktøy til datamaskiner som gjør at du kan tilpasse disse til lysømfintlige øyne eller forstørre det du ser på skjermen.

Om det har blitt vanskeligere for eksempel å lese avis eller bøker, kan du ha nytte av ting som luper og lese-TVer.

Kurs og grupper

Blindeforbundet har kurs og grupper for alle typer mennesker i alle stadier av livet. Se hele oversikten over kurs og arrangementer og finn et som passer for deg.

Medlemmer i Blindeforbundet får rabatter på hjelpemidler og rabatter på flere kurs.

Last ned eller bestill brosjyren om grå stær

Grå stær kan gjøre det vanskeligere å lese, kjøre bil og være ute i sollys, men det er mye som kan gjøres for at det skal bli enklere. Last ned vår brosjyre om grå stær her.

Grå stær i resten av verden

Mer enn halvparten av de som er blinde i verden, har grå stær. Det betyr at over 30 millioner mennesker kan behandles gjennom en enkel og billig operasjon. Norges Blindeforbund har øyeklinikker i Eritrea, Mosambik, Lesotho og Nepal. Norges Blindeforbund legger vekt på å planlegge og å drive øyehelseprosjekter i nært samarbeid med sentrale og lokale helsemyndigheter.

Det koster bare 250 kroner å gi et menneske synet tilbake.

Støtt Blindeforbundets internasjonale arbeid