Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Organisasjonen Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund, synshemmedes organisasjon, er blinde og svaksyntes interesse- og serviceorganisasjon i Norge. Vårt overordnede mål er samfunnsmessig likestilling for blinde og svaksynte og andre grupper funksjonshemmede.

Landsmøtet og landsstyret

Norges Blindeforbund styres av landsmøtet som avholdes annehvert år. Landsstyret beslutter vedtekter som organisasjonen styres etter. Landsstyret beslutter også prinsipprogram og handlingsplan som styrer politikken og arbeidet i Norges Blindeforbund.

Mellom landsmøtene styres forbundet av landsstyret. Landsmøtet og landsstyret er sammensatt av representanter som er valg på fylkeslagenes årsmøter. Alle medlemmer av et fylkeslag kan være med på fylkeslagenes årsmøter.

Sentralstyret er Norges Blindeforbunds utøvende tillitsvalgte organ og er underlagt Landsmøtet og landsstyret. Medlemmer til sentralstyret velges av Landsmøtet, unntak av ansattes representant velges av landsmøtet.

Sentralt oppnevnte utvalg

Landsmøtet velger valgkomite, kontrollutvalg, vedtektsutvalg og planutvalg. I tillegg oppnevner sentralstyret utvalg etter behov.

En åpen organisasjon

Vi ønsker åpenhet om våre beslutninger. Dokumenter knyttet til behandlinger i landsmøtet, landsstyret og sentralstyrets finnes på hvelvet.blindeforbundet.no. Utvalg og fylkeslag kan også ha dokumentene sine på Hvelvet. Alle medlemmer og ansatte i Blindeforbundet kan logge seg inn. Slik får du tilgang til Hvelvet.

Administrasjon

Generalsekretær er daglig leder for Norges Blindeforbund og rapporterer til sentralstyret. Sammen med leder og nestleder av sentralstyret og sentrale medarbeidere utgjør dette ledelsen av Norges Blindeforbund. Norges Blindeforbund har mange aktiviteter og jobber på mange områder. Detaljer om virksomheten vår finnes i våre årsmeldinger.

Åpenhetsloven - redegjørelse for Norges Blindeforbund

Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i virksomheten
(Åpenhetsloven) trådte i kraft 1. juli i 2022. Det innebærer at store
virksomheter må gjøre fortløpende vurderinger av om virksomheten drives på
en måte som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold. Norges Blindeforbund er vurdert til å omfattes av loven og her kan du laste ned vår redegjørelse i PDF-format.

Årsmelding

Årsmelding for Norges Blindeforbund, kortversjon for året 2023 i pdf og  word-versjon kan lastes ned eller bestilles her. Her kan du laste ned fullversjonen i word-format.

Leter du etter årsmeldingene fra fylkeslagene våre, finner du det her.

Organisasjonskart

(Trykk på kartet for større versjon. Kartet vil åpnes i nytt vindu.)

organisasjonskart.jpg

Synstolkning av organisasjonskart:

Det er brukt bokser for å gjøre det oversiktlig.

Organisasjonskart

Norges Blindeforbund
Landsmøte
Landsstyre
Sentralstyre
Generalsekretær
Assisterende generalsekretær

Til høyre for landsmøte og landsstyre:
18 fylkeslag
55 lokallag

Til høyre for generalsekretær: Generalsekretærens kontor

Under generalsekretær, generalsekretærens kontor, assisterende generalsekretær, fra venstre: Seksjon virksomhetsstøtte, seksjon samfunnskontakt, seksjon service, seksjon inntekt, seksjon lokalt arbeid, internasjonalt arbeid, forskning og eiendommer utenom sentrene.

Videre er det enheter under hver av de fem seksjonene:

Seksjon virksomhetsstøtte

HR og lønn