Organisasjonen Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund, synshemmedes organisasjon, er blinde og svaksyntes interesse- og serviceorganisasjon i Norge. Vårt overordnede mål er samfunnsmessig likestilling for blinde og svaksynte og andre grupper funksjonshemmede.

Landsmøtet

Landsmøtet er Norges Blindeforbunds høyeste organ, der delegater fra hele landet møtes annethvert år. Blindeforbundets leder og nestleder velges av Landsmøtet, og skal i henhold til forbundets vedtekter være synshemmede.I styrende organer i Blindeforbundet skal det alltid være et flertall av synshemmede.

Sentralstyret

Sentralstyret er Norges Blindeforbunds utøvende tillitsvalgte organ og er generelt underlagt Landsmøtet, og i daglig drift landsstyret. Medlemmer til sentralstyret velges av Landsmøtet.

Handlingsplan

Norges Blindeforbund arbeider for at blinde, svaksynte og andre grupper funksjonshemmede skal ha rett til å leve aktive liv med like muligheter til samfunnsdeltagelse som alle andre.

Handlingsplanen er et viktig arbeidsverktøy for å oppnå dette og er konkret med på å sette fokus på hva Blindeforbundet skal og vil oppnå.

Prinsipprogram

Norges Blindeforbunds overordnede mål er samfunnsmessig likestilling for svaksynte, blinde og andre grupper av funksjonshemmede. Det vil si at svaksynte og blinde skal ha samme rettigheter, muligheter og plikter som øvrige borgere i samfunnet. Prinsipprogrammet som vedtas på landsmøte er et viktig arbeidsdokument for Norges Blindeforbund.

Vedtekter

Norges Blindeforbunds vedtekter revideres ved hvert landsmøte. Sist revisjon ble foretatt på det 62. landsmøtet, 25. til 28. september 2015.

Vedtekter lokallag

Norges Blindeforbund har som mål å danne lokallag i flest mulig av landets kommuner eller regioner i samtlige fylker.

Trykk her for å lese Norges Blindeforbunds vedtekter for lokallag.

Utvalg i Norges Blindeforbund

Årsmelding

Her finner du Årsmelding for Norges Blindeforbund, året 2015. Den finnes her i word-versjon.
Du kan også bestille en kortversjon i trykket utgave, punkt eller lyd her.

Ledelsen i Norges Blindeforbund

Organisasjonskart

(Trykk på kartet for større versjon. Kartet vil åpnes i nytt vindu.)

Organisasjonskart Norges Blindeforbund

Synstolkning av organisasjonskart:

Det er brukt bokser for å gjøre det oversiktlig.

Øverst: Norges Blindeforbund
Direkte under: Generalsekretær
Underlagt generalsekretær, Internasjonalt arbeid og Personlavadeling.
Deretter: Assisterende generalsekretær

Det er fem seksjoner under assisterende generalsekretær:
Seksjon service.
Seksjon informasjon og samfunnskontakt.
Seksjon lokalt arbeid.
Seksjon marked.
Drift Sporveisgt. 10

Under Seksjon service finner vi:
Førerhundskolen.
Barn og ungdom.
Rehabilitering. Under rehabilitering finner vi rehabiliteringsavdelingene i Oslo, Bergen og Trondheim samt Mestringssentrene: Evenes syn- og mestringssenter, Hurdal syn- og mestringssenter, Solvik syn- og mestringssenter, Hønen bo- og mestringssenter.

Under Seksjon informasjon og samfunnskontakt finner vi:
Interessepolitisk avdeling med Trykkeriet i Bergen.
Informasjonsavdelingen

Under seksjon Lokalt arbeid finner vi:
Medlemssenteret og 19 fylkeslag.

Under seksjon Marked finner vi:
Innsamling privat.
Næringslivsavdelingen med Salgskontor Ørsta.
Store gaver bevilgninger.
Lotteri / spill.

Under Drift Sporveisgt. 10 finner vi:
Økonomiavdeling
IKT-avdeling