Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Aldersrelatert makula degenerasjon (AMD)

På Verdens synsdag 12. oktober 2023, rettet vi søkelyset mot AMD. Øyesykdommen påvirker voksne over 50 år og er en vanlig årsak til synstap. Blindeforbundet hjelper og støtter mennesker med synshemninger, og arbeider for en mer inkluderende verden uavhengig av synsevne. Vi ønsker å øke bevisstheten om AMD, dele viktig informasjon om forebygging og behandling, og støtte de som lever med AMD.

Symptomer og kjennetegn

AMD er den vanligste årsaken til sterk synshemning hos personer over 50 år, men den finnes også blant yngre personer. Det finnes to typer AMD, en tørr og en våt, der den tørre er den vanligste. Mer enn hver 10. person over 70 år i Norge har mistet lesesynet av AMD.

Tørr AMD

Tørr AMD merkes ved dårligere skarpsyn og fargesyn, og at det tar lengre tid før synet normaliseres etter sterk belysning. Det kan også være tomme flekker i det sentrale synsfeltet. Det blir vanskelig å lese og å kjenne igjen ansikter.

Våt AMD

I tillegg til symptomene for tørr AMD, oppleves gjerne rette linjer og kanter som krokete eller bølgete ved våt  AMD. 10 prosent av de tørre tilfellene går over i den våte. Den våte varianten er lumsk og kan føre til betydelig synstap på bare tre uker.

Rutenettet med Blindeforbundets logo

Vi arbeider for at du skal bli sett. Med din stemme kommer vi enda lenger

Portrettbilde av Mette Irene Westbye

Behandlingsmuligheter

AMD er en kronisk sykdom; verken tørr eller våt AMD er det i dag mulig å bli kvitt. For våt AMD finnes det imidlertid medikamenter som hemmer nydannelse av blodkar og lekkasje fra disse, såkalte VEGF-hemmere. Medikamentene injiseres i selve øyet med en tynn nål og lokalbedøvelse. For mange vil behandlingen medføre at de beholder eller til og med bedrer skarpsynet i mange år. Behandlingen gjentas med individuelle intervaller, gjerne mellom hver 4. til 12. uke, og kan vare livet ut. Det siste tiåret har slik våt AMD-behandling blitt svært vanlig, og utføres ved alle landets øyeavdelinger. Det benyttes flere ulike VEGF-hemmere: ranibizumab (Lucentis), bevacizumab (Avastin),  aflibercept (Eylea), faricimab (Vabysmo). Mer om VEGF-hemmer (nhi.no)

Arvelighet, forebygging og risiko

Det er svært viktig å få sjekket øynene regelmessig når man har passert 50 år. Desto tidligere diagnosen stilles, desto bedre muligheter til å hindre videre forløp av sykdommen og begrense synstapet, har en eventuell behandling.

Sterkt lys kan påvirke netthinnen og gi AMD. Unngå sollys ved å beskytte øynene med solbriller. Studier tyder på at blått lys kan være skadelig, da kan man beskytte øyene med brilleglass med gul eller oransje farge.

For lite vitaminer og antioksidanter ser ut til å gi økt risiko for AMD.  Flere mindre undersøkelser indikerer at luteintilskudd (antioksidant) kan ha en positiv effekt. Et kosthold med mye frukt og grønnsaker, er viktig for forebygging av sykdommen, mens røyking og høyt blodtrykk gir økt risiko. Arvelighet ser ut til å være en faktor i utviklingen av AMD.

De såkalte AREDS-studiene har vist at risikoen for forverring av AMD hos enkelte risikopasienter kan reduseres noe ved å innta en spesiell kombinasjon av vitaminer og mineraler. Denne kombinasjonen av kosttilskudd er imidlertid ikke godkjent i Norge, og dermed ikke kommersielt tilgjengelig. Kontakt din fastlege for å høre om du kan få resept på dette kosttilskuddet. Basert på kunnskap om ernæring, bør imidlertid AMD-pasienter tilstrebe et sunt kosthold, rikt på frukt, grønnsaker, fisk og nøtter. Tobakk er også en risikofaktor for AMD, og alle pasienter med sykdommen bør slutte å røyke.

Lysbehandling mot tørr AMD

Forskere kan endelig ha funnet en måte å behandle den utbredte øyesykdommen tørr AMD på. Lysbehandlingen Valeda gir lovende resultater, ifølge øyelege og forsker Øygunn Utheim. Norges Blindeforbund er positive til forskning på dette området.

Brosjyre

Brosjyre om aldersrelatert macula degenerasjon (AMD) kan du laste ned her

Råd og tips om hverdagen med AMD

Det kan være vanskelig å få aksept i omgivelsene for at man har sterkt nedsatt syn som følge av AMD. Det er ikke synlig at man har et synstap. Det er gjerne de mest hverdagslige gjøremål som blir vanskelige å utføre for personer med AMD. For mange er tapet av lesesynet hardt å forsone seg med, eller at det blir vanskelig å helle kaffe i koppen, for ikke å snakke om problemet med å kjenne igjen folk. Lysømfintlighet er et annet typisk problem for denne gruppen.

Mennesker med AMD blir gjerne fortalt at de ikke kommer til å bli blinde, men i virkeligheten opplever de synstapet så graverende og konsekvensene i dagliglivet så omfattende, at de blir praktisk blinde.

En mann står foran et speil og pusser tenner. Speolbildet hans er delvis dekket av uskarpe firkanter.

Vil du lese mer om AMD?

Hjelpemidler

Hjelpemidler som kan være nyttig for deg som har AMD finnes blant annet hos Adaptor Hjelpemidler AS.  Det kan være svaksyntoptikk (lupe), lese-TV, talende klokke og kjøkkenvekt, hvit stokk og filterbriller som hjelper mot lysømfintlighet og som øker kontrast.

Lydbøker er også til stor nytte og glede for mange med nedsatt syn. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB) og Kristent Arbeid blant blinde og svaksynte (KABB) har et stort utvalg av titler til utlån.

Mange svaksynte og blinde oppgir at smarttelefonen er det viktigste hjelpemiddelet de har. Med talefunksjon kan man benytte telefonen til å skrive og sende sms og e-post, benytte smarte apper, og surfe på Internett.

Kurs og grupper

Blindeforbundet har kurs og grupper for alle typer mennesker i alle stadier av livet. Se hele oversikten over kurs og arrangementer og finn et som passer for deg.

Ring oss

Hverdager 9-15

Møte med andre

På Blindeforbundets kurs og grupper møter du andre som har de samme synsproblemene som deg og dyktige fagfolk. Det inspirerer til læring og mestring.
    Medlemmer i Blindeforbundet får rabatter på hjelpemidler og rabatter på flere kurs.

Seminar om AMD – når skarpsynet svekkes

AMD i resten av verden

Ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO), er AMD den tredje vanligste årsaken til synstap i verden, og den vanligste årsaken i industrialiserte land.

Norges Blindeforbund har øyeklinikker i Mosambik, Lesotho og Nepal. Norges Blindeforbund legger vekt på å planlegge og å drive øyehelseprosjekter i nært samarbeid med sentrale og lokale helsemyndigheter.

Støtt vårt arbeid

Din gave går til forskning og gode omsorgstilbud for mennesker som har mistet synet.

Sist oppdatert: 17. januar 2024