Grønn stær (glaukom)

Ved grønn stær, eller glaukom, blir trykket inni øyet for høyt. Det kan også oppstå ved normalt øyetrykk (normaltrykksglaukom). Selve synsnerven blir ødelagt, og betydelige skader i synsfeltet/blindhet kan oppstå.

Symptomer og kjennetegn

Det er 75 000 som behandles for grønn stær i Norge. Forekomsten i hele befolkningen er 1,4 prosent, men hos personer over 70 år er det 8 prosent. Det er altså en veldig vanlig sykdom.

Det finnes studier som anslår at halvparten så mange (som dem som er diagnostisert) kan ha glaukom uten å være oppdaget, men vi har ikke tall for Norge, så dette er usikkert. Men mange er ikke oppdaget, det er sikkert.

Risikoen for å få glaukom i løpet av livet er 9 prosent for menn og 10 prosent for kvinner.

Grønn stær i familien, høy alder og etnisk opprinnelse kan ha betydning for utvikling av sykdommen. Redusert blodsirkulasjon, høyt blodtrykk, diabetes og nærsynthet er andre risikofaktorer. Skader, infeksjoner og svulster kan også forårsake for høyt trykk som leder til grønn stær/glaukom.

Vanlige plager for folk med denne sykdommen er ømfintlige øyne i sterkt lys, hodepine og slitne øyne ved stirring på skjerm.

Grønn stær starter ofte på det ene øyet, og fortsetter senere på det andre. I noen tilfeller vil sykdommen bare oppstå på ett øye.

Gikk du glipp av webinaret om glaukom/ grønn stær? Her finner du opptaket:

Laster inn video...

Behandling og prognoser

Før var det lite å gjøre med glaukom. Å ha denne sykdommen var ensbetydende med å bli blind. Med dagens kunnskap og behandlingsmuligheter er imidlertid sjansen stor for å berge synet. Behandlingen foregår enten med øyedråper, laserbehandling, operasjon eller en kombinasjon av disse. Alle behandlingsmuligheter har den effekten at de senker trykket i øyet. I enkelte tilfeller må man gi forskjellige typer medisiner i tablettform.

Ved akutt glaukom med svært høyt øyetrykk vil øyelegen senke trykket med medisiner og deretter operere, vanligvis med laser.

Den beste måten å forebygge progresjon og forverring av glaukom, er ved jevnlige øyeundersøkelser. Tidlig oppdagelse kan bremse sykdomsutviklingen, men skader som allerede har oppstått lar seg ikke reparere.

Arvelighet, forebygging og risiko

Den beste måten å forebygge grønn stær på, er ved jevnlige synsundersøkelser. Ved kjent forekomst av grønn stær i familien eller andre kjente risikofaktorer, bør øyeundersøkelse foretas årlig fra 30 års alderen, for andre fra fylte 60 år. Mange får oppdaget forhøyet trykk i øyet ved rutinesjekk hos optiker, og får henvisning videre til lege/øyelege. Øyelegen måler trykk, vurderer synsnervens utseende og synsfelt. Øynene undersøkes hver for seg. Grunnen til dette er at øynene overlapper hverandre, og kan gi inntrykk av et normalt syn.

Laster inn video...

Råd og tips om hverdagen med grønn stær

For de fleste er det tungt å få diagnosen grønn stær/glaukom. Mange opplever ikke å bli forstått av omgivelsene da man ser noen ting veldig godt, for skarpsynet er jo ofte intakt. I situasjoner som krever bruk av hele synsfeltet derimot, kommer man til kort. Vil du vite mer, kan du laste ned eller bestille brosjyren om grønn stær her.

Hjelpemidler

Første bud for deg som har glaukom er å bli venner med øyedråpene, som brukes flere ganger daglig. Noen synes drypping av øyet er vanskelig, men med litt trening blir det enklere.

Eksempler på hjelpemidler som kan være nyttig er svaksyntoptikk (lupe, lupebrille), lese-tv, telefon med store taster, talende klokke og kjøkkenvekt og lydbokspiller. Mange plages i sterkt lys og trenger spesielle solbriller. Hos Adaptor Hjelpemidler AS får du hjelp til å finne produkter som kan gi deg til en enklere hverdag.

Mange svaksynte og blinde oppgir at smarttelefonen er det viktigste hjelpemiddelet de har. Med talefunksjon kan man benytte telefonen til å skrive og sende sms og e-post, benytte smarte apper, og surfe på Internett.

Vil du lese mer om Glaukom/ grønn stær?

Kurs og grupper

Vi har kurs og grupper for alle typer mennesker i alle stadier av livet. På våre kurs kan du blant annet lære deg å mestre dagliglivets gjøremål, bruke mobiltelefon, orienteringstrening med hvit stokk, opplæring i punktskrift, samt mulighet til å etablere meningsfull fritid gjennom hobbyer og nye bekjentskaper. Kursene arrangeres ved våre tilrettelagte kurssentre. Vi tilbyr også opptrening der du bor.

Finn kurs og arrangementer, der du bor.

Ring oss

Hverdager 9-15

Møte med andre

På Blindeforbundets kurs og grupper møter du andre som har de samme synsproblemene som deg og dyktige fagfolk. Det inspirerer til læring og mestring.

Vi arbeider for at du skal bli sett. Med din stemme kommer vi enda lenger

Glaukomforeningen er en pasientorganisasjon som har som mål å spre mest mulig informasjon om sykdommen.

Glaukom i resten av verden

Beregninger gjort av Verdens helseorganisasjon (WHO) viser at rundt 4,5 millioner mennesker har glaukom på verdensbasis. Dette utgjør cirka 12 prosent av antall sterkt svaksynte og blinde i verden.

Norges Blindeforbund har øyeklinikker i Mosambik, Lesotho og Nepal. Norges Blindeforbund legger vekt på å planlegge og å drive øyehelseprosjekter i nært samarbeid med sentrale og lokale helsemyndigheter.

Støtt vårt arbeid

Din gave går til forskning og gode omsorgstilbud for mennesker som har mistet synet.

Sist oppdatert: 4. desember 2023