Nyhetsstrøm

Hvert femte barn har synsproblemer.
Miniseminar i samarbeid med Norges Optikerforbund: Synsundersøkelser av barn vil gi bedre resultater i skolen.
Smarttelefon gir synshemmede en helt ny hverdag
Her kan du få med deg lyd og bilde fra arrangementet.
Se og hør oss fra Arendalsuka
Vi er også i år på plass på Arendalsuka, den største politiske tumleplassen før valget 11. september.
Lyst å oppleve sykkel VM i Bergen?
Solvik syn- og mestringssenter arranger opplevelsesuke rundt sykkel VM for synshemmede. Det vil bli fellestransport inn til Bergen hver dag, plass på BT-tribune og after show. Vi håper også å treffe noen av de store sykkelpersonlighetene.
Møt oss under Arendalsuken 2017
Arendalsuken nærmer seg og vi står for to arrangementer i lokalene til vårt fylkeslag i Aust-Agder på Langbrygga 5, 5. etasje. I tillegg kan du møte oss ute på gaten, på standen til FFO. Uken er fra 14. august til 19. august.
Sommer-ABC for firbente venner!
Med sommeren følger utfordringer som flått, huggormbitt og varme biler for hundene våre. Her får du en oversikt med tips og råd om hva du bør gjøre i forskjellige situasjoner.
Tre nye fylkeskommuner får utvidet TT-ordning
I dag, 3. juli, sendte Samferdselsdepartementet ut pressemelding om hvilke tre fylker som være med i den utvidede tt-ordningen. Sogn og Fjordane, Troms og Finnmark får en fin start på sommerferien!
Myndighetene snur, endrer ikke kravene til trappemerking
Gladmelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, forslaget i TEK17 om å senke kravene til kontrast på trappeneser frafalles.
Ferieopphold på den spanske solkysten
I slutten av mai var Norges Blindeforbunds forbundsleder Unn Ljøner Hagen, generalsekretær Arnt Holte og fylkesleder Sølvi Ørstenvik å besøkte Revmatikerforbundets senter Reuma-Sol i Alicante, Spania. Formålet med turen var å finne ut om det var hensiktsmessig å tilby plasser til våre medlemmer, og det er det.
Deltakelse i levekårsundersøkelse
For Norges Blindeforbund er det viktig å kjenne til synshemmedes levekår. Dette skaffer vi oss best gjennom spørreundersøkelser utført av profesjonelle aktører.
Nye seddelrekke
30. mai 2017 lanserte Norges Bank to av de nye sedlene. 100- og 200-kronesedlene er først ute, 50- og 500-kronesedlene kommer i 2018 og 1000-lappen i 2019.
Gladsak fra sykehuset i Nepal
– Mitt navn er Bishnu Sara Magar. Jeg ble født i Savakot i Rapti-distriktet. Jeg er 70 år og vet ingenting om mine slektninger. Selv ikke noe om mine foreldre. Slik starter den korte meldingen vi fikk fra Lamahi øyesykehus.
Sverre går på feil buss - igjen
Du husker kanskje Sverre som skulle hjem til Lier, men havnet ved siden av Kjetil Rekdal på Vålerengabussen? Nå sliter han med å finne riktig buss igjen...
Nepalsk blindesaksleder gjestet Norge
Første uken i mai gjestet Mr. Limbu, direktør i Det nepalske blindeforbundet, Norge. Anledningen var kurs om inkludering av funksjonshemmede i organisasjonslivet arrangert av Atlas-alliansen.
Valget i gang i punktskrifttrykkeriet
Det har vært en travel vår i trykkeriet vårt i Bergen. Ved siden av den vanlige produksjonen har vi trykket over 400 000 stemmesedler med punktskrift til Stortingsvalget 2017.
Nå blir det lettere for synshemmede å finne bussen
I dag ble det presentert tre nye standarder innen transportsystemer. Her kreves det blant annet utvendig annonsering av hvilken buss som kommer.
Voff! Voff! I dag er det Førerhundens dag!
Onsdag 26. april 2017 markeres Førerhundens dag. I år er fokus på de personlige historiene til førerhundbrukere som forteller om hva førerhunden betyr for akkurat dem.
Statsråd vil ha møte om stillegående biler
Hvordan kan vi unngå ulykker med stillegående biler? Blindeforbundet har mange tanker om temaet, og er derfor glad for at samferdselsministeren i dag lovet å invitere oss til møte om dette.
Beskytt deg i påskesolen
For mange er påsken starten på solsesongen. Enten du skal til fjells, til sjøs, være i byen eller skal sydover på solferie, er oppfordringen fra Statens Strålevern å ta det med ro i sola i starten. Sen påske betyr også intense solstråler.
Informasjon om undersøkelse blant medlemmene
Det er stor mangel på kunnskap om psykiske konsekvenser for synshemmede som har opplevd ulykker og dramatiske situasjoner. For å få bedre kunnskap om dette temaet, vil en rekke av Blindeforbundets medlemmer bli ringt opp av Ipsos i tiden fremover.
Årsmøtepapirer på lyd
På grunn av noen uforutsette utfordringer i forbindelse med utgivelse av lydavisa denne uken, har vi lagt årsmøtepapirer i lydutgave på nett.
Krever stans av nasjonale prøver i engelsk
Blindeforbundet krever at nasjonale prøver i engelsk stanses inntil de blir tilgjengeliggjort for alle elever. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) avviser kravet, og kaller det urimelig.
Flere nye synstolkede filmer
Flere norske, synstolkede filmer kommer på kino innen kort tid. I denne artikkelen kan du lese hvordan du kan bruke appen Moviereading for å se de synstolkede filmene på kino.
Myndighetene vil lempe på kravene til trappemerking
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har i disse dager et forslag ute på høring, der de går inn for å senke kravene til kontrast på trappeneser – Blindeforbundet frykter flere alvorlige uhell
Spørsmål om nasjonale prøver i Stortinget
Stortingsrepresentant Anders Tyvand (Krf) har stilt kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) skriftlig spørsmål om nasjonale prøver i engelsk. Problemet er at prøvene ikke er tilrettelagt for blinde og svaksynte, i motsetning til prøvene i matematikk og norsk.
Blindeforbundet inngår samarbeid med Specsavers
Denne uken inngikk Blindeforbundet og optikerkjeden Specsavers samarbeidsavtale. – Sammen skal vi sette søkelyset på god øyehelse for alle, uttaler Arnt Holte i Blindeforbundet og Matt Scott i Specsavers.
Kurskatalogen for 2017 er her.
Nå er vår kurskatalog for 2017 endelig kommet. I årets katalog er det flere nyheter, bestill den i dag!
Honnørrabatt på kollektivtransport - nytt tilleggslegitimasjonskort.
Uføretrygdede, blinde og sterkt svaksynte får honnørrabatt etter nærmere bestemmelser ved fremvisning av et tilleggslegitimasjonskort som utstedes av NAV eller Norges Blindeforbund. Blindeforbundet utsteder til blinde/sterkt svaksynte, mens NAV utsteder til alle andre. Fra januar 2017 kommer kortet i ny utgave, produsert i tynn plast og har tilsvarende størrelse som et bankkort
Lydavisen – endelig på nett
Norges Blindeforbunds lydavis har blitt en del av Norsk Lyd- og blindeskriftbiblioteks (NLB) digitale distribusjonssystem. Da blir Lydavisen tilgjengelig digitalt, og ikke bare som CD.
Hurra for Braille!
Punktskriftens oppfinner Louis Braille nektet å la manglende syn hindre ham i å lese og skrive. 208 år etter hans fødsel er mange fortsatt takknemlige for at han banet vei til kunnskap for personer med synshemninger.