Nyhetsstrøm

Utdanning for millioner
– nye jobbmuligheter for blinde og svaksynte gjennom Extrasiftelsesprosjektet Get going!
Høie sier fastleger skal ta imot kontanter
Mange fastlegekontorer krever nå at pasientene må betale gjennom en automat – hvis ikke sender de faktura med ekstra gebyr. Dette har de ikke lov til, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.
Ny kennel til førerhundene våre
På landsstyremøtet i Norges Blindeforbund, helgen 8. til 10. desember, ble det tatt viktige avgjørelser for hvordan organisasjonens fremtidige lokalisering av kennelfasiliteter skulle løses.
Dystre tall om synshemmede og overgrep
I flere nyhetsartikler den siste tiden går det frem at blinde og svaksynte kvinner opplever nesten dobbelt så mange seksuelle overgrep som andre kvinner.
Synskafé – når stjernene forsvinner
Begynner skriften i avisen å bli litt liten? Er det blitt færre stjerner på himmelen? Og hvorfor er det egentlig så viktig å få sjekket synet?
Mye gledelig i statsbudsjettet
– Vi har lest til øyet har blitt stort og vått for å få oversikt over budsjettforliket som ble inngått mellom regjeringen, Venstre og KRF og her er det mye å glede seg over, sier leder for informasjon og samfunnskontakt i Norges Blindeforbund Sverre Fuglerud. Nedenfor finner du en kort opplisting av funnene:
Lyd i el-bil for å hindre skader
Blindeforbundet oppfordrer el-bil-eiere som har lyd i el-bilen til å slå på lyden ved lave hastigheter. – Lyden er bare opp til 20 km, den er slett ikke høy, og svakere enn moderne bensinmotorer når de akselererer. Slik starter innlegget til til Blindeforbundets Sverre Fuglerud.
Blomster mot terror kan gi knall og fall
Vil det bli mange blåmerker og skrubbsår når blinde og svaksynte skal gå slalåm i Karl Johansgate nå som det er plassert ut blomster mot terror?
Gledelig budsjettforslag fra KRF
Kristelig Folkeparti (KRF) har nå lagt frem sitt alternative budsjett for 2018.
Budsjettkameratene enige om satsing på transportordning
Kristelig Folkeparti fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene for en økt satsing på dør-til-dørtransport (TT), med 22,6 millioner kroner. - Med TT føler meg som en bedre kone, mamma og venninne, sier Unn Tone Forfang Jenssen fra Troms.
Blindeforbundet i Dagsnytt 18
Norges Blindeforbund reagerer på å bli nektet å delta i høringen til utdanningskomiteen på Stortinget. Hvem andre enn oss vil snakke om problemene synshemmede elever møter i skolen?
Usikkerhet om ledsager på fly
Fra både SAS og Widerøe har det den siste tiden kommet uklare signaler om hvorvidt synshemmede trenger egen ledsager når de flyr.
Er halloween-linser skumle for øynene?
- Kan jeg få sånne halloween-linser, mamma? spurte datteren min. Absolutt ikke, sa jeg automatisk og full av skepsis. Men er det egentlig farlig med disse moro-linsene som er i salg på internett og i butikker?
Verdens synsdag 2017
Visste du at 80 prosent av alle blinde i verden ikke behøver å være det? Torsdag 12. oktober er det Verdens synsdag, og Blindeforbundet er med på den internasjonale dugnaden for å sette fokus på nøkkeltall om syn, øyehelse og unødvendig blindhet.
Fagseminar på Verdens synsdag 2017
Torsdag 12. oktober markerer vi Verdens synsdag 2017 med fagseminar på Oslo Universitetssykehus Ullevål, Øyeavdelingen. Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Enig med Blindeforbundet: Brudd på valgloven
– Det skal ikke være sånn her i Norge at man ikke får stemt fordi man har en funksjonshemning, sier Marianne Aasen, leder i Riksvalgstyret.
Du kan få brev fra NAV på papir
Mange av våre medlemmer opplever stor frustrasjon over at post fra offentlige virksomheter, som NAV, nå i hovedsak kommer elektronisk. Dette er det mulig å reservere seg mot, men lønnsslipp på papir er NAV fortsatt knipne på.
Resolusjoner/uttalelser fra Norges Blindeforbunds landsmøte 2017
Landsmøtet i Norges Blindeforbund var samlet på Hurdal syn- og mestringssenter 22. til 25. september 2017. Under møtet ble det utarbeidet fire uttalelser som vil bli overlevert til myndighetene.
Nytt sentralstyre i Norges Blindeforbund
Landsmøtet i Norges Blindeforbund har valgt følgende representanter til sentralstyre de neste to årene:
Servicehunder - fra forsøksprosjekt til fast ordning fra januar 2018
Like før valget slapp arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie nyheten: Det er satt av midler i statsbudsjettet til en fast ordningen med servicehunder.
Ny assistanseoperatør på Gardermoen
1. september i år overtok ISS ansvaret for assistanseoppdragene ved Oslo lufthavn. Dette medfører ingen store endringer for de som skal benytte seg av tjenesten. Det er stort sett de samme personene som jobbet for Aviator AS, som nå utfører assistanseoppdragene for ISS.
Barns syn begynner å tas på alvor
Mange barn og unge går alt for lenge med store synsproblemer uten at dette fanges opp. Seminar og debatt tidligere i august har nå båret frukter. - Det er håp om at det kommer på plass rutiner som gjør at barn som sliter med synsproblemer i skolen blir fanget opp, sier Unn Ljøner Hagen, leder i Norges Blindeforbund.
Tilrettelegging for valgdeltagelse
Mandag 11. september er det igjen klart for å gå til valgurnen. Stortingsvalget 2017 står for tur, men hva kan du som synshemmet forvente av tilrettelegging?
Hvert femte barn har synsproblemer.
Miniseminar i samarbeid med Norges Optikerforbund: Synsundersøkelser av barn vil gi bedre resultater i skolen.
Smarttelefon gir synshemmede en helt ny hverdag
Her kan du få med deg lyd og bilde fra arrangementet.
Se og hør oss fra Arendalsuka
Vi er også i år på plass på Arendalsuka, den største politiske tumleplassen før valget 11. september.
Lyst å oppleve sykkel VM i Bergen?
Solvik syn- og mestringssenter arranger opplevelsesuke rundt sykkel VM for synshemmede. Det vil bli fellestransport inn til Bergen hver dag, plass på BT-tribune og after show. Vi håper også å treffe noen av de store sykkelpersonlighetene.
Møt oss under Arendalsuken 2017
Arendalsuken nærmer seg og vi står for to arrangementer i lokalene til vårt fylkeslag i Aust-Agder på Langbrygga 5, 5. etasje. I tillegg kan du møte oss ute på gaten, på standen til FFO. Uken er fra 14. august til 19. august.
Sommer-ABC for firbente venner!
Med sommeren følger utfordringer som flått, huggormbitt og varme biler for hundene våre. Her får du en oversikt med tips og råd om hva du bør gjøre i forskjellige situasjoner.
Tre nye fylkeskommuner får utvidet TT-ordning
I dag, 3. juli, sendte Samferdselsdepartementet ut pressemelding om hvilke tre fylker som være med i den utvidede tt-ordningen. Sogn og Fjordane, Troms og Finnmark får en fin start på sommerferien!