Nyhetsstrøm

Verdens synsdag 2017
Visste du at 80 prosent av alle blinde i verden ikke behøver å være det? Torsdag 12. oktober er det Verdens synsdag, og Blindeforbundet er med på den internasjonale dugnaden for å sette fokus på nøkkeltall om syn, øyehelse og unødvendig blindhet.
Fagseminar på Verdens synsdag 2017
Torsdag 12. oktober markerer vi Verdens synsdag 2017 med fagseminar på Oslo Universitetssykehus Ullevål, Øyeavdelingen. Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Enig med Blindeforbundet: Brudd på valgloven
– Det skal ikke være sånn her i Norge at man ikke får stemt fordi man har en funksjonshemning, sier Marianne Aasen, leder i Riksvalgstyret.
Du kan få brev fra NAV på papir
Mange av våre medlemmer opplever stor frustrasjon over at post fra offentlige virksomheter, som NAV, nå i hovedsak kommer elektronisk. Dette er det mulig å reservere seg mot, men lønnsslipp på papir er NAV fortsatt knipne på.
Resolusjoner/uttalelser fra Norges Blindeforbunds landsmøte 2017
Landsmøtet i Norges Blindeforbund var samlet på Hurdal syn- og mestringssenter 22. til 25. september 2017. Under møtet ble det utarbeidet fire uttalelser som vil bli overlevert til myndighetene.
Nytt sentralstyre i Norges Blindeforbund
Landsmøtet i Norges Blindeforbund har valgt følgende representanter til sentralstyre de neste to årene:
Servicehunder - fra forsøksprosjekt til fast ordning fra januar 2018
Like før valget slapp arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie nyheten: Det er satt av midler i statsbudsjettet til en fast ordningen med servicehunder.
Ny assistanseoperatør på Gardermoen
1. september i år overtok ISS ansvaret for assistanseoppdragene ved Oslo lufthavn. Dette medfører ingen store endringer for de som skal benytte seg av tjenesten. Det er stort sett de samme personene som jobbet for Aviator AS, som nå utfører assistanseoppdragene for ISS.
Barns syn begynner å tas på alvor
Mange barn og unge går alt for lenge med store synsproblemer uten at dette fanges opp. Seminar og debatt tidligere i august har nå båret frukter. - Det er håp om at det kommer på plass rutiner som gjør at barn som sliter med synsproblemer i skolen blir fanget opp, sier Unn Ljøner Hagen, leder i Norges Blindeforbund.
Tilrettelegging for valgdeltagelse
Mandag 11. september er det igjen klart for å gå til valgurnen. Stortingsvalget 2017 står for tur, men hva kan du som synshemmet forvente av tilrettelegging?
Hvert femte barn har synsproblemer.
Miniseminar i samarbeid med Norges Optikerforbund: Synsundersøkelser av barn vil gi bedre resultater i skolen.
Smarttelefon gir synshemmede en helt ny hverdag
Her kan du få med deg lyd og bilde fra arrangementet.
Se og hør oss fra Arendalsuka
Vi er også i år på plass på Arendalsuka, den største politiske tumleplassen før valget 11. september.
Lyst å oppleve sykkel VM i Bergen?
Solvik syn- og mestringssenter arranger opplevelsesuke rundt sykkel VM for synshemmede. Det vil bli fellestransport inn til Bergen hver dag, plass på BT-tribune og after show. Vi håper også å treffe noen av de store sykkelpersonlighetene.
Møt oss under Arendalsuken 2017
Arendalsuken nærmer seg og vi står for to arrangementer i lokalene til vårt fylkeslag i Aust-Agder på Langbrygga 5, 5. etasje. I tillegg kan du møte oss ute på gaten, på standen til FFO. Uken er fra 14. august til 19. august.
Sommer-ABC for firbente venner!
Med sommeren følger utfordringer som flått, huggormbitt og varme biler for hundene våre. Her får du en oversikt med tips og råd om hva du bør gjøre i forskjellige situasjoner.
Tre nye fylkeskommuner får utvidet TT-ordning
I dag, 3. juli, sendte Samferdselsdepartementet ut pressemelding om hvilke tre fylker som være med i den utvidede tt-ordningen. Sogn og Fjordane, Troms og Finnmark får en fin start på sommerferien!
Myndighetene snur, endrer ikke kravene til trappemerking
Gladmelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, forslaget i TEK17 om å senke kravene til kontrast på trappeneser frafalles.
Ferieopphold på den spanske solkysten
I slutten av mai var Norges Blindeforbunds forbundsleder Unn Ljøner Hagen, generalsekretær Arnt Holte og fylkesleder Sølvi Ørstenvik å besøkte Revmatikerforbundets senter Reuma-Sol i Alicante, Spania. Formålet med turen var å finne ut om det var hensiktsmessig å tilby plasser til våre medlemmer, og det er det.
Deltakelse i levekårsundersøkelse
For Norges Blindeforbund er det viktig å kjenne til synshemmedes levekår. Dette skaffer vi oss best gjennom spørreundersøkelser utført av profesjonelle aktører.
Nye seddelrekke
30. mai 2017 lanserte Norges Bank to av de nye sedlene. 100- og 200-kronesedlene er først ute, 50- og 500-kronesedlene kommer i 2018 og 1000-lappen i 2019.
Gladsak fra sykehuset i Nepal
– Mitt navn er Bishnu Sara Magar. Jeg ble født i Savakot i Rapti-distriktet. Jeg er 70 år og vet ingenting om mine slektninger. Selv ikke noe om mine foreldre. Slik starter den korte meldingen vi fikk fra Lamahi øyesykehus.
Sverre går på feil buss - igjen
Du husker kanskje Sverre som skulle hjem til Lier, men havnet ved siden av Kjetil Rekdal på Vålerengabussen? Nå sliter han med å finne riktig buss igjen...
Nepalsk blindesaksleder gjestet Norge
Første uken i mai gjestet Mr. Limbu, direktør i Det nepalske blindeforbundet, Norge. Anledningen var kurs om inkludering av funksjonshemmede i organisasjonslivet arrangert av Atlas-alliansen.
Valget i gang i punktskrifttrykkeriet
Det har vært en travel vår i trykkeriet vårt i Bergen. Ved siden av den vanlige produksjonen har vi trykket over 400 000 stemmesedler med punktskrift til Stortingsvalget 2017.
Nå blir det lettere for synshemmede å finne bussen
I dag ble det presentert tre nye standarder innen transportsystemer. Her kreves det blant annet utvendig annonsering av hvilken buss som kommer.
Voff! Voff! I dag er det Førerhundens dag!
Onsdag 26. april 2017 markeres Førerhundens dag. I år er fokus på de personlige historiene til førerhundbrukere som forteller om hva førerhunden betyr for akkurat dem.
Statsråd vil ha møte om stillegående biler
Hvordan kan vi unngå ulykker med stillegående biler? Blindeforbundet har mange tanker om temaet, og er derfor glad for at samferdselsministeren i dag lovet å invitere oss til møte om dette.
Beskytt deg i påskesolen
For mange er påsken starten på solsesongen. Enten du skal til fjells, til sjøs, være i byen eller skal sydover på solferie, er oppfordringen fra Statens Strålevern å ta det med ro i sola i starten. Sen påske betyr også intense solstråler.
Informasjon om undersøkelse blant medlemmene
Det er stor mangel på kunnskap om psykiske konsekvenser for synshemmede som har opplevd ulykker og dramatiske situasjoner. For å få bedre kunnskap om dette temaet, vil en rekke av Blindeforbundets medlemmer bli ringt opp av Ipsos i tiden fremover.