Du er her:ForsideNyhetsstrøm

Nyhetsstrøm

Høye skuldre og ømme nakker når diagnoselisten fjernes
Det vil gå på helsa løs når retten til gratis fysioterapi faller bort etter budsjettforliket. Sterkt svaksynte og blinde er blant de som omfattes av ordningen som gjelder i dag.
Pressemelding: Viktig seier for funksjonshemmede i budsjettforliket
Norges Blindeforbund jubler over at KrF sikrer at det i statsbudsjettet settes av 22,6 mill kr ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste (tt) for funksjonshemmede.
Førerhunder fostret opp på kvalitetsfôr – ny avtale inngått
Royal Canin har over flere år levert sitt kvalitetsfòr gratis til begge Blindeforbundets førerhundskoler. Nå er avtalen med fòrprodusenten forlenget i ytterligere tre år.
Senterpartiet prioriterer viktig transporttjeneste
Denne uken var det Senterpartiet som la frem sitt alternative budsjett og ga håp om et aktivt liv for blinde og svaksynte. SP klinker til med 45,2 millioner til transporttjenesten for funksjonshemmede i tillegg til Regjeringens forslag.
Pressemelding 29. oktober: KrF lytter til Blindeforbundet: Gir gass for funksjonshemmedes transporttjeneste
På mandag legger KrF frem sitt alternative budsjett. Norges Blindeforbund vet at det i budsjettet settes av 22,6 millioner kroner ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste for funksjonshemmede med stort behov for dette.
Mange hunder skades i høstmørket
Mørketiden fører til at ekstra mange hunder og katter blir påkjørt. Nå ber dyresykehusene folk ta ansvar og bruke refleks, både på seg selv og kjæledyret.
Nye førerkortkrav kan redde syn
Den nye førerkortforskriften vil føre til at flere kan få avdekket synsfeil etter hjerneslag eller ved grønn stær, mener Blindeforbundet og Norges Optikerforbund.
Gratulerer med Verdens synsdag 2016!
Idag, 13. oktober er det Verdens synsdag. Dagen er internasjonal og markeres ved å sette fokus på syn og øyehelse. Det er arrangementer på forskjellige steder i landet. I Oslo har vi i år valgt å konsentrere oss om temaet hjernerelaterte synsvansker, og i Skien kan du blant få mer informasjon om grønn stær.
Flere millioner til TT-ordningen
I budsjettet for 2017 er det foreslått 45,2 millioner til satsning på tilrettelagt transport for funksjonshemmede. Til sammenligning var det i budsjett for 2016 22 millioner.
Statsbudsjettet 2017
5. oktober klokken 10:00 la Regjeringen fram statsbudsjettet for 2017. Vi i Norges Blindeforbund har dykket ned i budsjettet og funnet fram til poster som kan har betydning for synshemmedes hverdag. Funnene våre er foreløpige og vi jobber videre med dem i tiden framover.
Blindeforbundet går fra dør til dør!
Denne uken begynte Blindeforbundet et nytt prosjekt der innbyggerne i Østfold kan oppleve et personlig møte med organisasjonen. 10 nye medarbeidere skal gå fra dør til dør for å verve givere og identifisere nye synshemmede som kan ha glede av Blindeforbundets arbeid.
Setter fokus på deling av tilgjengelig litteratur
FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdigheter skal minne oss om at å lese og skrive er en menneskerettighet. I årets 50-årsjubileum setter Verdens blindeunion fokus på viktigheten av en vellykket gjennomføring av Marrakech-traktaten, som gjør at tilgjengelige bøker blir delt på tvers av landegrensene.
Blindeforbundet på dørbesøk i Østfold
Fra slutten av september kan innbyggerne i Østfold oppleve å møte Blindeforbundet ansikt til ansikt på døren. Mandag 26. september starter vi nemlig vår store kampanje, og startskuddet går i Sarpsborg. 10 personer skal gå fra dør til dør, og målet er å besøke 10 000 husstander i kommunen. Over de neste tre årene håper vi å ha banket på 500 000 dører i hele Norge!
To av tre synshemmede barn og unge blir mobbet
65 prosent av synshemmede barn og unge sier de er blitt mobbet. Det viser en undersøkelse Ipsos har gjort for Norges Blindeforbund. Nesten samtlige oppgir at mobbingen har foregått i skolegården. Samtidig sier nesten halvparten at skolen ikke har gjort noe for å løse situasjonen.
Møt oss på Arendalsuka 2016
I år er vi å treffe på Arendalsuka og har flere aktiviteter sammen med Diabetesforbundet, ta gjerne kontakt med oss om det er noe du lurer på.
Må han flytte etter snart 40 år?
Åge Andersen har bodd på Hønen gård bo- og mestringssenter på Hønefoss siden 1979. Nå krangler Ringerike og Bergen kommuner om hvem som skal betale for oppholdet hans, og en annen person fra Bergen.
Øyesykdommen Retinitis pigmentosa
Lørdag 23. juli trykket VG et ærlig og åpenhjertig intervju med Anne-Kat. Hærland der hun forteller om synsproblemene hun har slitt med i over tyve år.
Er du synshemmet og yrkesaktiv? Da kan du inspirere andre!
Rehabiliteringsavdelingen i Norges Blindeforbund søker etter likepersoner til sin mentorordning, og avholder et rekrutteringsseminar ved Hurdal syn- og mestringssenter fra 9. til 11. september.
– En merkedag for blinde og svaksynte i verden
I dag kom meldingen om Canada har ratifisert Marrakech-traktaten, og at vi dermed har passert det magiske tallet på 20 land som er nødvendig for at traktaten skal komme til anvendelse.
Tildeling av midler til utvidet tt-ordning
Nye midler fra Samferdselsdepartementet tar oss et skritt nærmere en nasjonal ordning for transporttjenesten (tt). – Nå må vi stå på for at ordningen i 2017 utvides til å gjelde hele landet, mener Blindeforbundet.
Sommer-ABC for firbente venner!
Med sommeren følger utfordringer som flått, huggormbitt og varme biler for hundene våre. Her får du en oversikt med tips og råd om hva du bør gjøre i forskjellige situasjoner.
Solvik-Olsen tok utfordringen fra Blindeforbundet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok utfordringen fra Blindeforbundet og fikk føle på hvor vanskelig det er å finne riktig buss når man ikke ser så godt. – Slitsomt og stressende, oppsummerer statsråden etter å ha prøvd seg som «blind» bussbruker.
Blinde og svaksynte finner ikke bussen
En ny undersøkelse viser at 4 av 5 synshemmede synes det er vanskelig eller umulig å finne riktig buss. – Hvor vanskelig kan det være med annonsering av hvilken buss som kommer? spør Blindeforbundet.
Røyking skader synet
31. mai er Verdens tobakksfrie dag. Dagen markeres for å sette fokus på hvor skadelig røyking og snusing er.
Massasje - veien til et verdig liv
- Vår største drøm og mål er å spare opp nok penger til å bygge oss et hus og stifte familie, smiler Song Ra (19) og Keng Makara (30) som giftet seg 11. mai. Drømmen kan bli virkelighet for det synshemmede paret fra Kambodsja som livnærer seg som massører. Vår internasjonale medarbeider, Ida Martine Nilsen, rapporterer fra Kambodsja.
Lydavis uke 20
Ingen utgivelse denne uken.
Med bankende hjerte for førerhunden
Veterinær-kjeden AniCura ønsker å vise sitt brennende engasjement for førerhunden gjennom et tett samarbeid med Norges Blindeforbund fremover.
Ber hundeeiere holde avstand til førerhunder i jobb
Labradoren Abby betyr frihet og selvstendighet for Torunn Gaarder. Men ikke alle de møter på sine turer forstår når hunden er på jobb og ikke skal forstyrres.
Bli med på belysningskurs i Lübeck
Fra 17. til 21. november arrangeres kurs i belysning og svaksynte i Lübeck i Tyskland.
Nye venner fra keratokonusmiljøet
Ut fra Facebookgruppen Keratokonus Norge, kom det i stand et møte mellom Norges Blindeforbund og et par representanter for gruppen. Slikt blir det fort nytt vennskap av.