Nyhetsstrøm

Myndighetene snur, endrer ikke kravene til trappemerking
Gladmelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, forslaget i TEK17 om å senke kravene til kontrast på trappeneser frafalles.
Ferieopphold på den spanske solkysten
I slutten av mai var Norges Blindeforbunds forbundsleder Unn Ljøner Hagen, generalsekretær Arnt Holte og fylkesleder Sølvi Ørstenvik å besøkte Revmatikerforbundets senter Reuma-Sol i Alicante, Spania. Formålet med turen var å finne ut om det var hensiktsmessig å tilby plasser til våre medlemmer, og det er det.
Deltakelse i levekårsundersøkelse
For Norges Blindeforbund er det viktig å kjenne til synshemmedes levekår. Dette skaffer vi oss best gjennom spørreundersøkelser utført av profesjonelle aktører.
Nye seddelrekke
30. mai 2017 lanserte Norges Bank to av de nye sedlene. 100- og 200-kronesedlene er først ute, 50- og 500-kronesedlene kommer i 2018 og 1000-lappen i 2019.
Gladsak fra sykehuset i Nepal
– Mitt navn er Bishnu Sara Magar. Jeg ble født i Savakot i Rapti-distriktet. Jeg er 70 år og vet ingenting om mine slektninger. Selv ikke noe om mine foreldre. Slik starter den korte meldingen vi fikk fra Lamahi øyesykehus.
Sverre går på feil buss - igjen
Du husker kanskje Sverre som skulle hjem til Lier, men havnet ved siden av Kjetil Rekdal på Vålerengabussen? Nå sliter han med å finne riktig buss igjen...
Nepalsk blindesaksleder gjestet Norge
Første uken i mai gjestet Mr. Limbu, direktør i Det nepalske blindeforbundet, Norge. Anledningen var kurs om inkludering av funksjonshemmede i organisasjonslivet arrangert av Atlas-alliansen.
Valget i gang i punktskrifttrykkeriet
Det har vært en travel vår i trykkeriet vårt i Bergen. Ved siden av den vanlige produksjonen har vi trykket over 400 000 stemmesedler med punktskrift til Stortingsvalget 2017.
Nå blir det lettere for synshemmede å finne bussen
I dag ble det presentert tre nye standarder innen transportsystemer. Her kreves det blant annet utvendig annonsering av hvilken buss som kommer.
Voff! Voff! I dag er det Førerhundens dag!
Onsdag 26. april markeres Førerhundens dag. I år er fokus på de personlige historiene til førerhundbrukere som forteller om hva førerhunden betyr for akkurat dem.
Statsråd vil ha møte om stillegående biler
Hvordan kan vi unngå ulykker med stillegående biler? Blindeforbundet har mange tanker om temaet, og er derfor glad for at samferdselsministeren i dag lovet å invitere oss til møte om dette.
Beskytt deg i påskesolen
For mange er påsken starten på solsesongen. Enten du skal til fjells, til sjøs, være i byen eller skal sydover på solferie, er oppfordringen fra Statens Strålevern å ta det med ro i sola i starten. Sen påske betyr også intense solstråler.
Informasjon om undersøkelse blant medlemmene
Det er stor mangel på kunnskap om psykiske konsekvenser for synshemmede som har opplevd ulykker og dramatiske situasjoner. For å få bedre kunnskap om dette temaet, vil en rekke av Blindeforbundets medlemmer bli ringt opp av Ipsos i tiden fremover.
Årsmøtepapirer på lyd
På grunn av noen uforutsette utfordringer i forbindelse med utgivelse av lydavisa denne uken, har vi lagt årsmøtepapirer i lydutgave på nett.
Krever stans av nasjonale prøver i engelsk
Blindeforbundet krever at nasjonale prøver i engelsk stanses inntil de blir tilgjengeliggjort for alle elever. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) avviser kravet, og kaller det urimelig.
Flere nye synstolkede filmer
Flere norske, synstolkede filmer kommer på kino innen kort tid. I denne artikkelen kan du lese hvordan du kan bruke appen Moviereading for å se de synstolkede filmene på kino.
Myndighetene vil lempe på kravene til trappemerking
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har i disse dager et forslag ute på høring, der de går inn for å senke kravene til kontrast på trappeneser – Blindeforbundet frykter flere alvorlige uhell
Spørsmål om nasjonale prøver i Stortinget
Stortingsrepresentant Anders Tyvand (Krf) har stilt kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) skriftlig spørsmål om nasjonale prøver i engelsk. Problemet er at prøvene ikke er tilrettelagt for blinde og svaksynte, i motsetning til prøvene i matematikk og norsk.
Blindeforbundet inngår samarbeid med Specsavers
Denne uken inngikk Blindeforbundet og optikerkjeden Specsavers samarbeidsavtale. – Sammen skal vi sette søkelyset på god øyehelse for alle, uttaler Arnt Holte i Blindeforbundet og Matt Scott i Specsavers.
Kurskatalogen for 2017 er her.
Nå er vår kurskatalog for 2017 endelig kommet. I årets katalog er det flere nyheter, bestill den i dag!
Honnørrabatt på kollektivtransport - nytt tilleggslegitimasjonskort.
Uføretrygdede, blinde og sterkt svaksynte får honnørrabatt etter nærmere bestemmelser ved fremvisning av et tilleggslegitimasjonskort som utstedes av NAV eller Norges Blindeforbund. Blindeforbundet utsteder til blinde/sterkt svaksynte, mens NAV utsteder til alle andre. Fra januar 2017 kommer kortet i ny utgave, produsert i tynn plast og har tilsvarende størrelse som et bankkort
Lydavisen – endelig på nett
Norges Blindeforbunds lydavis har blitt en del av Norsk Lyd- og blindeskriftbiblioteks (NLB) digitale distribusjonssystem. Da blir Lydavisen tilgjengelig digitalt, og ikke bare som CD.
Hurra for Braille!
Punktskriftens oppfinner Louis Braille nektet å la manglende syn hindre ham i å lese og skrive. 208 år etter hans fødsel er mange fortsatt takknemlige for at han banet vei til kunnskap for personer med synshemninger.
Tilbakeviser kritikken av Veiviseren
Lokale medier i Østfold har skrevet om kritikkverdige forhold på Veiviseren hundeskole i Vestby. Skolens veterinær har ikke funnet noe klanderverdig. Moss Avis kommer også med en beklagelse overfor Blindeforbundet.
Høye skuldre og ømme nakker når diagnoselisten fjernes
Det vil gå på helsa løs når retten til gratis fysioterapi faller bort etter budsjettforliket. Sterkt svaksynte og blinde er blant de som omfattes av ordningen som gjelder i dag.
Pressemelding: Viktig seier for funksjonshemmede i budsjettforliket
Norges Blindeforbund jubler over at KrF sikrer at det i statsbudsjettet settes av 22,6 mill kr ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste (tt) for funksjonshemmede.
Førerhunder fostret opp på kvalitetsfôr – ny avtale inngått
Royal Canin har over flere år levert sitt kvalitetsfòr gratis til begge Blindeforbundets førerhundskoler. Nå er avtalen med fòrprodusenten forlenget i ytterligere tre år.
Senterpartiet prioriterer viktig transporttjeneste
Denne uken var det Senterpartiet som la frem sitt alternative budsjett og ga håp om et aktivt liv for blinde og svaksynte. SP klinker til med 45,2 millioner til transporttjenesten for funksjonshemmede i tillegg til Regjeringens forslag.
Pressemelding 29. oktober: KrF lytter til Blindeforbundet: Gir gass for funksjonshemmedes transporttjeneste
På mandag legger KrF frem sitt alternative budsjett. Norges Blindeforbund vet at det i budsjettet settes av 22,6 millioner kroner ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste for funksjonshemmede med stort behov for dette.
Mange hunder skades i høstmørket
Mørketiden fører til at ekstra mange hunder og katter blir påkjørt. Nå ber dyresykehusene folk ta ansvar og bruke refleks, både på seg selv og kjæledyret.