Nyhetsstrøm

Flere nye synstolkede filmer
Flere norske, synstolkede filmer kommer på kino innen kort tid. I denne artikkelen kan du lese hvordan du kan bruke appen Moviereading for å se de synstolkede filmene på kino.
Myndighetene vil lempe på kravene til trappemerking
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har i disse dager et forslag ute på høring, der de går inn for å senke kravene til kontrast på trappeneser – Blindeforbundet frykter flere alvorlige uhell
Spørsmål om nasjonale prøver i Stortinget
Stortingsrepresentant Anders Tyvand (Krf) har stilt kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) skriftlig spørsmål om nasjonale prøver i engelsk. Problemet er at prøvene ikke er tilrettelagt for blinde og svaksynte, i motsetning til prøvene i matematikk og norsk.
Blindeforbundet inngår samarbeid med Specsavers
Denne uken inngikk Blindeforbundet og optikerkjeden Specsavers samarbeidsavtale. – Sammen skal vi sette søkelyset på god øyehelse for alle, uttaler Arnt Holte i Blindeforbundet og Matt Scott i Specsavers.
Kurskatalogen for 2017 er her.
Nå er vår kurskatalog for 2017 endelig kommet. I årets katalog er det flere nyheter, bestill den i dag!
Honnørrabatt på kollektivtransport - nytt tilleggslegitimasjonskort.
Uføretrygdede, blinde og sterkt svaksynte får honnørrabatt etter nærmere bestemmelser ved fremvisning av et tilleggslegitimasjonskort som utstedes av NAV eller Norges Blindeforbund. Blindeforbundet utsteder til blinde/sterkt svaksynte, mens NAV utsteder til alle andre. Fra januar 2017 kommer kortet i ny utgave, produsert i tynn plast og har tilsvarende størrelse som et bankkort
Lydavisen – endelig på nett
Norges Blindeforbunds lydavis har blitt en del av Norsk Lyd- og blindeskriftbiblioteks (NLB) digitale distribusjonssystem. Da blir Lydavisen tilgjengelig digitalt, og ikke bare som CD.
Hurra for Braille!
Punktskriftens oppfinner Louis Braille nektet å la manglende syn hindre ham i å lese og skrive. 208 år etter hans fødsel er mange fortsatt takknemlige for at han banet vei til kunnskap for personer med synshemninger.
Tilbakeviser kritikken av Veiviseren
Lokale medier i Østfold har skrevet om kritikkverdige forhold på Veiviseren hundeskole i Vestby. Skolens veterinær har ikke funnet noe klanderverdig. Moss Avis kommer også med en beklagelse overfor Blindeforbundet.
Høye skuldre og ømme nakker når diagnoselisten fjernes
Det vil gå på helsa løs når retten til gratis fysioterapi faller bort etter budsjettforliket. Sterkt svaksynte og blinde er blant de som omfattes av ordningen som gjelder i dag.
Pressemelding: Viktig seier for funksjonshemmede i budsjettforliket
Norges Blindeforbund jubler over at KrF sikrer at det i statsbudsjettet settes av 22,6 mill kr ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste (tt) for funksjonshemmede.
Førerhunder fostret opp på kvalitetsfôr – ny avtale inngått
Royal Canin har over flere år levert sitt kvalitetsfòr gratis til begge Blindeforbundets førerhundskoler. Nå er avtalen med fòrprodusenten forlenget i ytterligere tre år.
Senterpartiet prioriterer viktig transporttjeneste
Denne uken var det Senterpartiet som la frem sitt alternative budsjett og ga håp om et aktivt liv for blinde og svaksynte. SP klinker til med 45,2 millioner til transporttjenesten for funksjonshemmede i tillegg til Regjeringens forslag.
Pressemelding 29. oktober: KrF lytter til Blindeforbundet: Gir gass for funksjonshemmedes transporttjeneste
På mandag legger KrF frem sitt alternative budsjett. Norges Blindeforbund vet at det i budsjettet settes av 22,6 millioner kroner ekstra til den nasjonale satsingen på transporttjeneste for funksjonshemmede med stort behov for dette.
Mange hunder skades i høstmørket
Mørketiden fører til at ekstra mange hunder og katter blir påkjørt. Nå ber dyresykehusene folk ta ansvar og bruke refleks, både på seg selv og kjæledyret.
Nye førerkortkrav kan redde syn
Den nye førerkortforskriften vil føre til at flere kan få avdekket synsfeil etter hjerneslag eller ved grønn stær, mener Blindeforbundet og Norges Optikerforbund.
Gratulerer med Verdens synsdag 2016!
Idag, 13. oktober er det Verdens synsdag. Dagen er internasjonal og markeres ved å sette fokus på syn og øyehelse. Det er arrangementer på forskjellige steder i landet. I Oslo har vi i år valgt å konsentrere oss om temaet hjernerelaterte synsvansker, og i Skien kan du blant få mer informasjon om grønn stær.
Flere millioner til TT-ordningen
I budsjettet for 2017 er det foreslått 45,2 millioner til satsning på tilrettelagt transport for funksjonshemmede. Til sammenligning var det i budsjett for 2016 22 millioner.
Statsbudsjettet 2017
5. oktober klokken 10:00 la Regjeringen fram statsbudsjettet for 2017. Vi i Norges Blindeforbund har dykket ned i budsjettet og funnet fram til poster som kan har betydning for synshemmedes hverdag. Funnene våre er foreløpige og vi jobber videre med dem i tiden framover.
Blindeforbundet går fra dør til dør!
Denne uken begynte Blindeforbundet et nytt prosjekt der innbyggerne i Østfold kan oppleve et personlig møte med organisasjonen. 10 nye medarbeidere skal gå fra dør til dør for å verve givere og identifisere nye synshemmede som kan ha glede av Blindeforbundets arbeid.
Setter fokus på deling av tilgjengelig litteratur
FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdigheter skal minne oss om at å lese og skrive er en menneskerettighet. I årets 50-årsjubileum setter Verdens blindeunion fokus på viktigheten av en vellykket gjennomføring av Marrakech-traktaten, som gjør at tilgjengelige bøker blir delt på tvers av landegrensene.
Blindeforbundet på dørbesøk i Østfold
Fra slutten av september kan innbyggerne i Østfold oppleve å møte Blindeforbundet ansikt til ansikt på døren. Mandag 26. september starter vi nemlig vår store kampanje, og startskuddet går i Sarpsborg. 10 personer skal gå fra dør til dør, og målet er å besøke 10 000 husstander i kommunen. Over de neste tre årene håper vi å ha banket på 500 000 dører i hele Norge!
To av tre synshemmede barn og unge blir mobbet
65 prosent av synshemmede barn og unge sier de er blitt mobbet. Det viser en undersøkelse Ipsos har gjort for Norges Blindeforbund. Nesten samtlige oppgir at mobbingen har foregått i skolegården. Samtidig sier nesten halvparten at skolen ikke har gjort noe for å løse situasjonen.
Møt oss på Arendalsuka 2016
I år er vi å treffe på Arendalsuka og har flere aktiviteter sammen med Diabetesforbundet, ta gjerne kontakt med oss om det er noe du lurer på.
Må han flytte etter snart 40 år?
Åge Andersen har bodd på Hønen gård bo- og mestringssenter på Hønefoss siden 1979. Nå krangler Ringerike og Bergen kommuner om hvem som skal betale for oppholdet hans, og en annen person fra Bergen.
Øyesykdommen Retinitis pigmentosa
Lørdag 23. juli trykket VG et ærlig og åpenhjertig intervju med Anne-Kat. Hærland der hun forteller om synsproblemene hun har slitt med i over tyve år.
Er du synshemmet og yrkesaktiv? Da kan du inspirere andre!
Rehabiliteringsavdelingen i Norges Blindeforbund søker etter likepersoner til sin mentorordning, og avholder et rekrutteringsseminar ved Hurdal syn- og mestringssenter fra 9. til 11. september.
– En merkedag for blinde og svaksynte i verden
I dag kom meldingen om Canada har ratifisert Marrakech-traktaten, og at vi dermed har passert det magiske tallet på 20 land som er nødvendig for at traktaten skal komme til anvendelse.
Tildeling av midler til utvidet tt-ordning
Nye midler fra Samferdselsdepartementet tar oss et skritt nærmere en nasjonal ordning for transporttjenesten (tt). – Nå må vi stå på for at ordningen i 2017 utvides til å gjelde hele landet, mener Blindeforbundet.
Sommer-ABC for firbente venner!
Med sommeren følger utfordringer som flått, huggormbitt og varme biler for hundene våre. Her får du en oversikt med tips og råd om hva du bør gjøre i forskjellige situasjoner.